Zatímco dříve stačilo pro tvůrce podcastu spoléhat na to, že si k němu publikum cestu najde, v současnosti jde o profesionální práci s obsahem, produkcí i komunitou
Shutterstock.com
Média
Češi milují podcasty čím dál víc. Jen za kvartál přibylo 4,5 roku poslechu
Zároveň narostl i počet pravidelných posluchačů, kteří si podcast pustí alespoň jednou týdně. Mezi roky 2023 a 2025 se jejich podíl zvýšil z 36 procent na 44 procent.
čtk
Počet podcastů v Česku letos od začátku roku do 1. října vzrostl o sedm procent na 8702. Z toho za poslední čtvrtletí vzniklo 213 nových podcastů. Aktivních podcastů, které vydaly díl v posledních třech měsících, je 1176. Vyplývá to z údajů platformy České podcasty v tiskové zprávě.
Podcasty jsou audio záznamy mluveného slova umístěné na internetu, kde si je může kdokoliv přehrát. Vznikají například na platformách rádií a serverů, ale i službách typu Spotify či Apple Podcast.
„Boom podcastů v Česku pokračuje. Čeští tvůrci vydali v posledním kvartálu 57 445 nových epizod, což odpovídá zhruba 4,5 rokům audio obsahu,“ uvedla vedoucí Českých podcastů Tereza Tiller.
Nové tituly přibyly nejvíce v kategoriích byznys, vzdělávání, společnost a kultura, zdraví a zpravodajství. V sekci opravdových kriminálních příběhů, i přes to, že patří dlouhodobě k nejposlouchanějším, přibyly jednotky nových titulů.
Růst podcastů jde ruku v ruce s růstem posluchačů. Podle výzkumu Českého rozhlasu z dubna 2025 konzumuje podcasty 63 procent Čechů ve věku 15 až 70 let.
Zároveň narostl i počet pravidelných posluchačů, kteří si ho pustí alespoň jednou týdně. Mezi roky 2023 a 2025 se jejich podíl zvýšil z 36 procent na 44 procent.
Celkově se podle Tiller česká podcastová scéna v posledních letech výrazně proměnila a profesionalizovala. Zatímco dříve stačilo pro tvůrce podcastu spoléhat na to, že si k němu publikum cestu najde, v současnosti jde o profesionální práci s obsahem, produkcí i komunitou.
„Podcasty se tak přirozeně posouvají i mimo digitální prostředí. Podcasteři vydávají vlastní zboží, pořádají podcasty naživo nebo speciální komunitní akce, které je propojují s posluchači.
Publikum chce být součástí dění. V posledních měsících jsme viděli podcastové premiéry v kinech, živé nahrávky napříč republikou i naplněnou O2 arénu,“ sdělila Tiller.