Gen Z tráví online více než dvojnásobek času co jejich dědové
Ilustrační foto: Shutterstock.com
Život online
Střet generací: mladí tráví na sociálních sítích čím dál více času, seniory už přestávají bavit
Češi tráví na sociálních sítích méně času než loni – průměrně o jednu minutu denně. Nejaktivnější je generace Z, nejméně času online tráví lidé nad 60 let. Nejoblíbenější zůstává nadále YouTube, popularitu naopak ztrácí síť X miliardáře Elona Muska.
Radim Bača
Nová data průzkumu agentury AMI Digital ve spolupráci se STEM/MARK ukazují, že Češi tráví na sociálních sítích průměrně 143 minut denně. Oproti údajům z loňského roku se jedná o pokles 60 sekund.
Ten je zanedbatelný a spíše poukazuje na to, že moderní sociální sítě přestávají být atraktivní pro generaci X a lidi nad 60 let, protože pouze v těchto věkových kategoriích došlo k poklesu času stráveného online.
První zmíněná skupina, do níž patří lidé ve věku 45 až 60 let, omezila svou aktivitu o 12 minut a denně stráví na sítích 106 minut. O 15 minut na 88 omezila svůj pobyt „sockách“ i skupina nad 60 let.
Zbytek populace naopak sociálním sítím stále více propadá. Mileniálové tráví online 156 minut denně, což je o šest minut déle než loni. Nejvýraznější nárůst zaznamenala generace Z – její denní aktivita se prodloužila o deset minut a v průměru tráví na sítích 220 minut, tedy téměř čtyři hodiny.
Z údajů Českého statistického úřadu navíc vyplývá, že 99 procent této skupiny je registrováno alespoň na jedné z populárních sociálních sítí, jako jsou YouTube, Instagram, Facebook nebo TikTok.
Právě na posledně jmenované platformě je ve velkém aktivní i generace alfa, tedy mladí pod 15 let, již tam táhnout trendy jako Italian Brain Rot. Na sítích je online v průměru 188 minut denně – tedy více než dvakrát tolik času než skupina nad 60 let.
Trhu sociálních sítí dlouhodobě dominuje platforma YouTube, se kterou má zkušenost 88 procent dotazovaných. Druhý je Facebook s 84 procenty, třetí s s 67 procenty Instagram, který na rozdíl od prvních dvou zmíněných sítí svou uživatelskou základnu dále rozšiřuje.
Dalšími oblíbenými platformami jsou Pinterest, TikTok a Snapchat, jenž poprvé přeskočil síť X. Muskova síť, dříve známá jako Twitter, se naopak potýká s úbytkem uživatelů – účet zde má pouze 25 procent z 1510 dotazovaných. Za poslední dva roky už přišla skoro o pětinu uživatelů.
S využitím ČTK