Burberry mění kurz: Diverzita padla pod nůž škrtů
Shutterstock.com
Burberry škrtá diverzitu. Luxusní značka mění směr a šetří
Burberry, ikona britského luxusu, začíná vypadat méně jako progresivní módní dům a více jako korporace bojující o své zákazníky.
šéfredaktor
V rámci rozsáhlé restrukturalizace se firma rozloučila s Geoffreyem Williamsem, dosavadním šéfem diverzity. A nejen s ním – rovnou zrušila i celý jeho post. Tím vysílá jasný signál: programy diverzity, rovnosti a inkluze (DEI) už nejsou prioritou.
„Byl jsem postupně vyfázován“
Geoffrey Williams, globální viceprezident pro hledání talentů a inkluzi, komentoval svůj odchod stroze: „Byl jsem postupně vyfázován.“ Role, kterou zastával, byla stěžejní součástí programu DEI, jenž Burberry spustilo v roce 2019. Firma tehdy představila školení o nevědomých předsudcích i poradní sbor složený z odborníků na firemní kulturu – v duchu doby i očekávání zákazníků.
Teď ale přichází obrat. Williams, který sám sebe označuje za „klíčového lídra v oblasti myšlení“, se v létě z firmy odporoučel. Jeho místo nezaplnil nikdo – bylo jednoduše zrušeno.
Úspory vítězí nad ideály
Důvod? Peníze. Burberry se propadla do ztráty 66 milionů liber, zatímco rok předtím vykázalo zisk 383 milionů. Tržby klesly o 17 % na 2,4 miliardy liber, prodeje o 12 %. Generální ředitel Joshua Schulman to nazývá „náročným obdobím“ a záchranu hledá v úsporách.
Zavřely se obchody, skončila noční směna ve výrobním závodě Castleford a teď padly i části HR. Firma plánuje snížit náklady minimálně o 60 milionů liber a do roku 2027 zrušit až 1700 pozic – téměř pětinu pracovníků. „Je to nezbytné k zajištění dlouhodobé životaschopnosti našich britských operací,“ říká Schulman.
Ztráta postu šéfa diverzity se tak snadno zařazuje do širšího balíku škrtů. Ale právě tenhle krok může vyvolat největší pozdvižení – především symbolicky.
Konec „woke“ v luxusu?
Společnost Burberry však není sama. Vlna odklonu od DEI se valí především ze Spojených států, kde Donald Trump letos de facto postavil diverzitní politiku mimo zákon. Nejenže DEI programy zakázal ve federálních institucích, ale ukončil i státní zakázky pro firmy, které je dál praktikují. Americký úřad pro rovné příležitosti navíc varoval, že některé diverzitní praktiky mohou být nelegální.
Velcí hráči jako Meta, Amazon nebo Walmart začali ustupovat. Značky, které ještě včera budovaly image „pro všechny“, dnes opatrně škrtají, přesouvají odpovědnosti nebo mlčí.
Burberry oficiálně tvrdí, že podporuje otevřenou a inkluzivní kulturu. Ve skutečnosti však letos své DEI aktivity „konsolidovalo“, což v překladu znamená: osekalo.