Martin Bernátek (OlaOla, Na mú dušu, ex-Ovečkárna)
koláž Hrot24 se souhlasem Martina Bernátka
Českej kapitál
Bernátek po Ovečkárně: Kapitál se vrací domů
Získal stovky tisíc zákazníků, vybudoval značku z papučí a kožešin. Pak prodal firmu, přibral a zhubnul. Dnes mění životní styl nejen sobě, ale i ostatním. Ze Zlína. Z Česka. Srdcem.
šéfredaktor
Martin Bernátek začínal na trzích. Vozil pivo, zkoušel prodávat nože, přecházel mezi stánky. Později postavil Ovečkárnu – e-shop s produkty z ovčí vlny, který přetvořil v jeden z nejviditelnějších a nejčistších byznysů v české e-commerce. Když ho prodával, balili pět a půl tisíce zásilek denně. Bez investorů. Bez kravat.
„Z jednoho stánku jsme udělali stroj, který jel i přes 300 milionů ročně.“
Dnes stojí za projektem OlaOla, značkou, která v sobě spojuje suplementy, styl a vizi dlouhověkosti. Ne však jako další fitness e-shop. Ale jako životní filozofii, která má start v hlavě – a pokračuje v přírodě.
„Řekneš někomu, že má jíst zdravě, a hned má pocit, že mu něco přikazuješ. Ale zeptej se ho, kde chce být v roce 2050. To je úplně jiná otázka.“
Na rodné Valašsko přenesl nejen investice do nemovitostí, ale i první centrum dlouhověkosti. Místo, kde si sáhneš na vlastní cestu ke zdraví. Prožiješ ho. Karlovice místo Dubaje.
Vedle toho zůstává marketérem. V rozhovoru mluví o tom, proč fulfillment poráží vlastní sklad, proč je Labubu nový Pokémon a jak i dítě ví, co se prodává v Mekáči – ačkoliv tam nikdy nebylo.
„Marketing je, když děcka ví, že v mykáči je hračka. A řeknou to i těm, co tam nechodí.“
Značka jako nástroj změny
OlaOla podle něj nemá být prodejna prášků, ale značka, která ukazuje cestu.
„Nechci lidi přesvědčovat, aby se o sebe starali. Oni budou muset. Důchody, zdravotnictví – první, na co se sáhne, bude zdraví. A pak přijde otázka: proč jsem nezačal dřív?“
Značku staví jako rámec pro komunitu. Inspiraci bere u sportu, amerických vzorů i na virtuálních cyklistických závodech, kde mu padesátiletí Angličani dávají čouda. Český kapitál se podle něj musí naučit mluvit jiným jazykem.
„Chci značku, která má hodnotu. Která zjednoduší lidem cestu k dlouhověkosti. A ještě jim připomene, že Česko je nádherný.“
Martin Bernátek si prošel podnikáním, výdechem i vyhořením. Dnes říká, že nechce nikoho poučovat. Jen nabídnout zkušenost.
A připomenout, že věci můžeme měnit. Sebe, své firmy i svoje kraje.