foto Audi
Audi A7 Sportback: Tichý dravec plachtí i na dálnici
Dnešnímu trhu dominují SUV. Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro dokazuje, že i „normální“ auta mohou mít víc než styl
Audi A7 Sportback se na silnicích poprvé objevilo v roce 2010 a v roce 2018 jej nahradila druhá generace. Ta si vzala to nejlepší z první, ale zároveň přidala moderní řešení. Revoluční byl zejména interiér, který dostal mnohem více digitalizace. Palubní desce vévodí dvojice velkých dotekových displejů na středovém panelu (horní má úhlopříčku 10,1 palce, spodní 8,6 palce). Zatímco horním ovládáte multimédia a nastavení auta, ten spodní slouží primárně pro klimatizaci a topení, případně jako psací plocha pro navigaci. Cíl do destinace navíc můžete napsat celý, nemusíte jej psát po jednom písmenku, audi si písmenka pamatuje.
Vnější design už dnes ničím nepřekvapí, auto se na silnicích přece jen už nějaký ten pátek pohybuje. Nejvíce zaujme jeho silueta. Střecha totiž začíná za B-sloupkem výrazně klesat, přesto je na zadních sedadlech pro průměrně vzrostlého Evropana dostatek místa ve všech směrech. Když je auto zaparkované nebo jede po městě, je víko kufru krásně hladké, ale při vyšších rychlostech se z něj vysune integrovaný spojler. Pokud se vám líbí, můžete jej vysunout i manuálně tlačítkem na displeji infotainmentu.
Testovaný kus v krásném laku Modrá Ultra (příplatek čtyřicet tisíc korun) navíc dostal některé příplatkové designové prvky, které z něj dělají na pohled opravdu parádní auto. Jde například o exteriérový paket S Line za padesát tisíc, obsahující pozměněné nárazníky, jiné boční prahy či jiný zadní difuzor. Hodně udělají i příplatková jednadvacetipalcová kola Audi Sport za 93 tisíc, která jsou podobná těm, jež obouvají modely Audi RS.
Pět sekund
Audi nabízí A7 Sportback se čtyřválci a šestiválci a v případě vrcholného provedení RS 7 i s osmiválcem. Označení 55 TFSI prozrazuje, že pod kapotou bije právě benzinové šestiválcové srdce. Jde o třílitr s přeplňováním. Díky výkonu 250 kilowattů / 340 koní a točivému momentu 500 newtonmetrů jde o hodně svižné auto, které se z místa na stovku dostane za rovných pět sekund a rozjede se až na 250 kilometrů v hodině, kde leží elektronický omezovač rychlosti.
Motor pohání přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku všechna čtyři kola, což se pozitivně projevuje na trakci při rozjezdu na mokru nebo na výjezdu ze zatáček. Autu pomáhá se stabilitou i natáčecí zadní náprava (příplatek za 57 tisíc korun). Zadní kola se v nízkých rychlostech natáčejí proti směru těch předních, čímž snižují poloměr otáčení, ve vyšších rychlostech je to naopak ve stejném směru, což společně s dlouhým rozvorem auto stabilizuje. Zkušený řidič to na chování auta pozná.
Šestiválec je perfektně odhlučněný, jeho zvuk se do kabiny dostává velmi vzdáleně a při klidné jízdě se převaluje jen těsně nad volnoběhem. Díky tomu, že maximum točivého momentu je už od 1370 otáček za minutu, není potřeba držet vyšší otáčky. Pokud by přece jen byla potřeba akcelerace větší, převodovka – s drobným zpožděním – podřadí a motor vytočí. Všech 340 koní má řidič k dispozici od 5200 do 6400 otáček. Reakce převodovky se dají zrychlit jejím přepnutím do režimu „S“, ale do sportovního režimu můžete přepnout i celé auto prostřednictvím funkce Audi Drive Select. Mezi jednotlivými režimy se liší nastavení a fungování adaptivního podvozku, motoru, posilovače řízení a podobně.
Pod devět to nepůjde
Motor není naladěn nijak agresivně, ale spíše na nenápadnou sílu. Do sedaček vás auto nijak zásadně nezatlačí, ale pokud se podíváte, jak narůstá rychlost, budete překvapení. A7 totiž svoji dynamiku hodně maskuje, stejně jako rychlost. Může za to i odhlučnění kabiny a celkové sladění auta. Tady totiž nic nevystupuje, ale zároveň nic nijak nezaostává. Všechno tvoří jeden výborně fungující celek. Pokud byste si měli vybrat jen jediné auto na dlouhé cesty, ale i na poskakování po městě, tahle „á sedmička“ by mohla být ideální volbou.
Máte se bát spotřeby paliva? Bude záležet na tom, kde a jak budete s tímhle autem jezdit. Dostat se pod devět litrů na sto kilometrů je ale hodně těžké. Takové hodnoty budete moci na displeji palubního počítače vídat mimo město, když budete dodržovat předpisy. Jinak počítejte s tím, že se budete pohybovat spíš kolem deseti litrů. Díky 73litrové benzinové nádrži je ale dojezd bez nutnosti tankování velký.
Mimochodem, testované Audi A7 bylo mildhybridní, to znamená, že kromě spalovacího motoru bylo vybaveno také 48voltovým startér/generátorem. Díky tomu dokáže i při jízdě v rychlostech 55–160 kilometrů za hodinu deaktivovat motor a jen tak plachtit. Po dobu až čtyřiceti sekund můžou veškeré palubní systémy a výbava běžet díky 48voltové baterii. A to, že se motor vypne (poznáte to na otáčkoměru, který spadne na nulu), se stává hodně často – ve městě, mimo město, ale i na dálnici. Deaktivace, ale i opětovná aktivace spalovacího motoru ovšem probíhají tak hladce, jak to jen jde, a posádka to prakticky nezjistí.
Na polštáři
Naše A7 byla vybavena adaptivním vzduchovým odpružením, což je prvek nadstandardní výbavy, který rozhodně stojí za zaškrtnutí. Vyjde sice na šedesát tisíc, ale i s 21palcovými koly je pak díky němu auto mimořádně komfortní. Přes nerovnosti se přenáší tiše a většinu z nich ze silnice nechá vlastně úplně „zmizet“.
Do interiéru se dostanou jen rázy od těch větších nerovností a propadlých kanálů. Tomu jistě napomáhají nízké pneumatiky 255/35 R21. Ve sportovním jízdním režimu odpružení ztuhne, přesto nepřijde o svou poddajnost, a i když jde bezmála o pětimetrové auto s pohotovostní hmotností 1,9 tuny, zatáčky dokáže projíždět hodně svižně.
Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro je zkrátka výborné auto, které je perfektně sladěné jako celek. Pokud bychom přece jen chtěli být hnidopiši a opravdu hledat nějaké vady na kráse, pak to bude převodovka, která má občas pomalejší reakci (ale stále výrazně rychlejší než u naftového šestiválce), a drobné rázy od kol při přejezdu větších nerovností. A protože je to dobré auto, není také z nejlevnějších. V základu stojí A7 s testovaným motorem téměř rovné dva miliony, ale příplatková výbava její cenu zvýšila o dalších 880 tisíc korun.
Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro (2023)
• Motor: šestiválec + 48V startér/generátor (mild-hybrid)
• Objem válců: 2995 ccm
• Palivo: benzin
• Pohon: všech čtyř kol
• Výkon: 250 kW / 340 koní při 5200 ot./min
• Zrychlení 0–100 km/h: 5,0 s
• Maximální rychlost: 250 km/h
• Emise CO₂: 176 g/km
• Objem nádrže: 73 litrů
• Objem zavazadlového prostoru: 535/1390 litrů
Autor je spolupracovníkem redakce a šéfredaktorem automobilového webu Auto-mania.c