Vzácná shoda. Zoomeři i boomeři by uvítali čtyřdenní pracovní týden

Zástupci generace X nestíhají. Z průzkumu společnosti Colliers vyplývá, že polovina z nich je v práci pod velkým tlakem a 40 hodin týdně jim k vyřízení všech povinností nestačí. Naopak mladším zaměstnancům by klidně stačil jen čtyřdenní pracovní týden.

Vzácná shoda. Zoomeři i boomeři by uvítali čtyřdenní pracovní týden
Generace X často na pracovišti nestíhá, generaci Z by nevadila zkrácená pracovní doba | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Do práce jen na čtyři dny a pak hned prodloužený víkend? Proč by ne. Dvě třetiny zoomerů, tedy lidí do 28 let, by uvítaly možnost zkráceného úvazku, pokud by jim zůstal stejný plat. Část z nich totiž tvrdí, že by jim k vyřízení pracovních úkolů stačilo i méně než 30 hodin týdně. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Colliers. 

„Když se zaměříme na odpovědi jednotlivých generací, zjistíme, že svoje úkoly stíhají ve standardní pracovní době nejčastěji mileniálové, tedy lidé mezi 28 až 43 lety. Na práci by polovině z nich stačilo 30 až 40 hodin týdně. Méně než 30 hodin by pak stačilo až 28 procentům respondentů z nejmladší generace Z,“ říká Jana Vlková z Colliers.

Naopak největší problém s klasickou pracovní dobou má generace X, tedy lidé ve věku od 44 do 59 let. Zhruba polovina z nich uvádí, že jim 40 hodin týdně často nestačí k tomu, aby dokončili všechny své pracovní povinnosti. 

Zajímavým zjištěním společnosti Colliers je, že čtyřdenní pracovní týden by ve velkém neuvítali pouze zoomeři, ale i boomeři (lidé nad 60 let). Jejich postoje se přitom v mnoha otázkách liší. Starší generace si ovšem rovněž cení času stráveného s rodinou nebo třeba cestováním. 

Čtyřdenní pracovní týden zatím v Česku příliš rozšířený není, testuje ho několik IT firem. Podle průzkumu ale dvě třetiny z nich uvedly, že pak byli jejich zaměstnanci šťastnější, efektivnější a méně vystresovaní. „Díky tomuto konceptu firmy dokážou posílit loajalitu a spokojenost svých zaměstnanců, což je zejména dnes, kdy převládá nedostatek kvalitních kandidátů na trhu práce, velmi důležité,“ doplňuje Jonathan Appleton, ředitel oborové asociace ABSL.

Společnost Colliers, která patří k předním poskytovatelům služeb v oblastni komerčních nemovitostí a správy investic, provedla průzkum na vzorku 503 respondentů z České republiky.