Němci podle průzkumu nejčastěji nevěřícně zírají na zpožděné vlaky. A bude hůř

Němci podle průzkumu nejčastěji nevěřícně zírají na zpožděné vlaky. A bude hůř

Shutterstock.com

Na železnici dějí se věci

Kam se poděla německá preciznost? Deutsche Bahn poprvé vede žena a vlaky už nemusejí jezdit včas

Vlaky v Německu přijíždějí pozdě tak často, že vláda raději zmírnila cíle dochvilnosti. Do roku 2029 má být včas jen 70 procent spojů, místo původních ambicióznějších plánů. Nová šéfka DB tak začíná maraton, který ohrožuje pověst celé země.

red

Němci si vždy zakládali na přesnosti, jenže u Deutsche Bahn už hodinky tikají jinak. Nová šéfka společnosti Evelyn Pallaová, která do čela nastupuje jako první žena v historii, slíbila nápravu, avšak hned na startu přichází vládní krok, který symbolizuje spíše rezignaci. Ministr dopravy Patrick Schnieder totiž oznámil, že vláda snížila požadavky na dochvilnost vlaků.

DB se dlouhodobě potýkají s problémy – trápí je zadluženost v řádech miliard eur, neutěšený stav tratí i časté opravy, kvůli nimž se jízdní řády mění spíše v doporučení než závazný plán.

Jen v první polovině letošního roku přijel pozdě každý třetí dálkový vlak. Podle dosavadního cíle mělo včas dorazit 65 až 70 procent spojů, realita je ale mnohem horší.

A tak přišel obrat. Ministr Schnieder oznámil, že nový cíl zní: do roku 2029 má včasnost vlaků ICE a IC dosáhnout alespoň 70 procent. Původně měla dráha tohoto cíle dosáhnout už příští rok, což ministr označil za „mimo jakoukoli realitu“.

V překladu to znamená, že Německo, které kdysi stavělo svou pověst na preciznosti, se nyní spokojí s tím, že i za pět let bude každý třetí rychlík jezdit se zpožděním.

Nová šéfka DB Pallaová, pocházející z Jižního Tyrolska, má před sebou mimořádně těžký úkol. Po svém jmenování mluvila o „úklidu“ a „nové éře“, ale sama připustila, že změny nebudou rychlé:

„Nebude to sprint, ale maraton.“ Symbolicky tak nastupuje do čela koncernu s více než 338 tisíci zaměstnanci v době, kdy vláda vlastně ustupuje od svých vlastních předsevzetí.

Problémy železnice se navíc netýkají jen zpoždění. Nedávný průzkum ukázal, že cestující si stěžují i na špinavá nádraží, nefunkční toalety či špatnou komunikaci personálu.

Přesto je právě nedochvilnost tím, co Němce dráždí nejvíc. Přes 80 procent dotázaných by raději vidělo méně spojů, ale spolehlivých.

Vládní balík reforem a investic ve výši 500 miliard eur má přinést lepší infrastrukturu a čistší vlaky. Už příští rok se mají projevit první výsledky v oblasti bezpečnosti a pořádku.

S využitím ČTK