Porsche

Porsche

Shutterstock.com

Unknown title by Michael Skřivan created August 21, 2025, 2:55:25 PM CEST

Ve světě, kde se elektromobilita mění z vize ve skutečnost, měla být Cellforce hvězdou německého bateriového nebe. Dceřiná společnost Porsche, slavnostně otevřena v roce 2021 za účasti premiéra Winfrieda Kretschmanna, slibovala revoluci: vlastní výrobu špičkových bateriových článků, jež by stuttgartskou automobilku katapultovala mezi lídry e-mobility. O čtyři roky později se ambiciózní plán zhroutil – Cellforce se zavírá a s ní končí 200 pracovních míst.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Porsche projekt sice napumpovalo veřejnými penězi – hovořilo se o 60 milionech eur –, ale finální účet zůstává nejasný. Firma odmítá komentovat. Jasné je jen to, že úřad práce v Reutlingenu už obdržel oznámení o hromadném propouštění. Z někdejších 280 zaměstnanců zůstane v Kirchentellinsfurtu zhruba 80 lidí ve výzkumné a vývojové jednotce. A místo plánované velkokapacitní továrny v Tübingenu zůstaly jen tiché náznaky, že právní překážky nebyly překonatelné.

Vše nasvědčuje tomu, že místo elektro zázraku zůstala účetní noční můra. Podle Spiegelu vyčíslilo Porsche odpisy výrobních zařízení Cellforce na 295 milionů eur. Šéf firmy Oliver Blume, který zároveň vede i celý koncern Volkswagen, tak sklízí neúspěch své vize.

Návrat ke spalovacím motorům i obrannému průmyslu

Zatímco se Porsche potýká s propadem příjmů – ve druhém kvartále spadla z 1,7 miliardy eur na 154 milionů – firma opět sází na jistotu: investuje do nových spalovacích motorů. Elektromobilita, zdá se, nenaplnila očekávání. Do areálu Cellforce mezitím zavítali i zástupci BMW – údajně kvůli možnému využití technologií pro baterie do vojenských dronů. Zájem projevily i zbrojní firmy.

Cellforce se tak možná dočká oživení, ovšem nikoli v civilní dopravě, ale ve zbrojním průmyslu. Projekt, který měl být zelenou vlajkou Porsche skončil v zapomnění.

Naděje bez garance

V pondělí proběhne valná hromada zaměstnanců. Na místě promluví Michael Steiner, šéf vývoje. Jenže ti, kdo doufají v zázrak, by se měli připravit spíš na konečnou. Zatímco mateřská společnost nabízí zaměstnanecké záruky, lidé v Cellforce je nemají. Téměř dvě stovky odborníků tak čelí tvrdému návratu do reality – bez jistoty, bez práce, bez vize.

Porsche chtělo být symbolem technologické transformace. Dnes se stává případovou studií toho, jak rychle se inovační sen může proměnit ve velmi drahý omyl. A jak těžké je přepsat pravidla automobilového průmyslu, když vám ujede vlak – nebo v tomto případě elektromobil.