Prezident USA Donald Trump zamotal hlavy americkým výrobcům automobilů
koláž Hrot24 / Shutterstock.com
Oběti obchodní války
Trumpovo 50procentní clo na měď zaskočilo americké automobilky. Výrobní náklady letí nahoru
Nově oznámené vysoké clo na dovoz mědi může dramaticky zvýšit náklady amerických automobilek – zejména těch, které vyrábějí elektromobily. Měď je totiž zásadní surovinou pro motory, baterie i kabeláž.
editor
Rázný krok amerického prezidenta Donalda Trumpa, který zavedl 50procentní clo na dovoz mědi do USA, překvapil celou automobilovou branži ve Spojených státech.
Měď je klíčová pro elektromotory, baterie i rozvody a nepostradatelná zejména při výrobě elektromobilů. Nové clo tak zvedne náklady u jednoho každého vozu, píše ekonomický portál Oilprice.com.
Futures – tedy termínované obchody, ve kterých se investoři nebo firmy zavazují nakoupit či prodat měď za předem dohodnutou cenu v budoucnosti – vyskočily o 15 až 17 procent na rekordní úroveň.
Reagovaly tak na náhlé oznámení nového cla z Bílého domu a paniku mezi odběrateli, kteří se snažili nakoupit ještě před jeho zavedením.
Trump clo označil za nástroj „návratu produkce mědi zpět do Ameriky“ a zdůraznil význam kovu pro národní průmysl. Jenže trhy očekávaly nižší sazbu a mnoho dovozců se snaží stihnout poslední zásilky před srpnovým spuštěním opatření. Výrobci aut tak musejí rychle aktualizovat své nákupní strategie i cenové modely.
Clo na měď není osamocené. USA už nyní uplatňují 25procentní celní tarify na ocel, hliník, auta a jejich díly. Kvůli tomu americké firmy běžně platí až o 1250 dolarů za tunu hliníku víc, než je globální průměr.
A data to potvrzují – zpráva ISM uvádí, že cla způsobují „úzká hrdla v dodavatelských řetězcích“ a zpomalují továrny. Automobilky se proto snaží rychle doplnit zásoby a zafixovat ceny tam, kde to jde.
Mediální projekt MetalMiner, který trh sleduje, doporučuje zajistit klíčové kontrakty co nejdříve a do nákladových modelů okamžitě promítnout nové clo.
To navíc přichází v době, kdy USA a EU finišují jednání o obchodní dohodě. Podle Guardianu a Reuters se řeší i možné výjimky právě pro automobily, ocel – a částečně i pro měď. Německý kancléř Friedrich Merz je „opatrně optimistický“, že dohoda o autech a oceli padne do konce července.
Německo navrhlo model, který by americkým automobilkám zajistil bezcelní vývoz do Evropy výměnou za větší výrobu evropských značek na americkém území.
Výhodu by tím získaly především producenti jako BMW, Mercedes nebo Volkswagen, kteří už mají v USA velké továrny. Někteří evropští vyjednavači však varují, že takové řešení by mohlo zvýhodnit jen několik hráčů.
Amerika sedí na pokladu za miliardy. Uhelný popílek ukrývá vzácné kovy pro baterie i soláry
Trump se se svým tahem vytasil v momentě, kdy automobilky operují s minimálními maržemi. I pár stovek dolarů navíc na jeden vůz může znamenat zásadní rozdíl.
Aktuální strategie se proto zaměřují na urychlení nákupů před srpnovým termínem, kdy mají cla vstoupit v platnost, zajištění cen přes dlouhodobé kontrakty, úpravu výrobních i cenových modelů a intenzivní monitoring vývoje v obchodních jednáních s EU, připomíná web Oilprice.com.
Pro automobilky, které už balancují na hraně ziskovosti, znamená Trumpova razantní iniciativa nový tlak. Výsledky probíhajících vyjednávání mezi USA a EU přitom mohou mít přímý dopad nejen na evropské vývozce, ale i na americké spotřebitele.