Ruský tanker (ilustrační foto)
Shutterstock.com
Stínová flotila
Tankery s vazbami na Rusko vybuchují jeden po druhém. Moskva přichází o příjmy z prodeje ropy
Pět výbuchů za půl roku, většina na lodích, které navštívily ruské přístavy.
editor
Nedělní výbuch na tankeru Eco Wizard v ruském přístavu Ust-Luga je dalším z řady záhadných incidentů, které v posledních měsících zasáhly lodě spojené s Ruskem. Na palubě lodi unikl kapalný amoniak, posádka byla evakuována, nikdo neutrpěl zranění. Přesto případ vyvolal spekulace o sabotáži.
Podle amerického serveru Newsweek jde už o pátý podobný incident od začátku roku. Výbuchy zasáhly tankery plující pod různými vlajkami, ale s jedním společným jmenovatelem – všechny se v poslední době zastavily v ruských přístavech, často kvůli nakládce ropy či plynu, které pomáhají Kremlu obcházet sankce.
Loď Eco Wizard, která podle serveru Kyiv Independent patří do tzv. stínové flotily Ruska, měla být postavena teprve v roce 2024 a plula pod vlajkou Marshallových ostrovů.
Do Ust-Lugy dorazila z Antverp 3. července. Výbuch, jak uvedl ruský dopravní úřad, způsobil „malý únik amoniaku“. Telegramový kanál Baza mluví o „explozi neznámé povahy“.
Před týdnem byla zasažena loď Vilamoura, patřící řeckému majiteli. Exploze způsobila zatopení strojovny u libyjských břehů. A také tady existuje podezření, že plavidlo patřilo do ruské „stínové flotily“.
Podobně tomu bylo i v dalších případech – v lednu explodovala loď Seacharm, v únoru Seajewel a Grace Ferrum, další výbuch zasáhl Koalu, rovněž v Ust-Luze, shrnuje Newsweek.
Všechny incidenty mají společné znaky: lodě navštívily ruské přístavy, často se pohybovaly v oblastech okolo Malty, Libye nebo Turecka a většinou patří firmám z Řecka či Kypru.
Podle Lloyd’s List, což je projekt dlouhodobě zaměřený na analyzování námořní dopravy, však tyto podobnosti nejsou dostatečné k potvrzení souvislostí – bez důkazů zůstávají jen hypotézami.
„Cílem těchto akcí je narušit ruskou logistiku, vývozní kapacity a přerušit tok peněz do válečného průmyslu,“ říká však Olha Polishchuková z analytické organizace ACLED.
Tato organizace dlouhodobě sleduje útoky hluboko v ruském území, a zejména zásahy do ropné a plynárenské infrastruktury. Polishchuková připomíná, že právě lodě obcházející sankce hrají v ruském systému financování války klíčovou roli.
Výbuchy znepokojují hlavně námořní trh, provozovatele a producenty lodí i pojišťovny. Operátoři tankerů čelí zvýšeným rizikům a nedostatku informací.
Podle údajů z Kyjevské ekonomické školy (KSE) investovalo Rusko od roku 2022 přibližně 10 miliard dolarů (210 miliard korun podle současného kurzu) do rozšiřování své tzv. stínové flotily, která nyní podle odhadů čítá přes 400 lodí.
Od začátku invaze na Ukrajinu objem ropy přepravované těmito tankery stále roste a v červnu 2024 dosáhl 4,1 milionu barelů denně. V současnosti flotila zajišťuje 70 procent námořní přepravy ruské ropy a 89 procent exportu surové ropy (na rozdíl od ropných produktů).
Stále tak představuje klíčový nástroj Kremlu, jak ochránit příjmy z prodeje ropy před diplomatickými dopady války na Ukrajině, píše web Geopolitical Monitor.
Potopení velkého VLCC tankeru (Very Large Crude Carrier) znamená okamžitou ztrátu samotné lodě v hodnotě 116 až 120 milionů dolarů. I když výbuch či jiný incident loď „pouze“ poškodí, pořád jde o finanční ztrátu spojenou s její opravou a zdržení při obchodu s ropou.
Pokud by Rusko přišlo o celý náklad v objemu jednoho až dvou milionů barelů ropy, při ceně 60 dolarů za barel to představuje dalších 60 až 120 milionů dolarů.
Celková škoda tak může dosáhnout až 240 milionů dolarů, což při aktuálním kurzu odpovídá částce přibližně pět miliard korun. Z toho je zřejmé, že jakékoli ztráty lodí představují i výrazný finanční „zásek“ do hospodaření Ruské federace.
Bez jasných důkazů je ale složité určit, zda jde skutečně o koordinovanou sabotáž, nebo o sérii nešťastných náhod. „Faktem je, že ruský systém obrany kritické infrastruktury má slabiny,“ říká Polishchuková.
Server Lloyd’s List však upozorňuje, že ačkoli existují vzorce chování a pohybu lodí, nelze bez konkrétních důkazů přímo spojit všechny incidenty se sabotáží nebo s jedním aktérem.
Přesto přibývá varování – naposledy od Světového námořního fóra, které upozorňuje na rostoucí riziko námořních incidentů v Černém a Středozemním moři.
Ruské úřady oznámily, že případ Eco Wizard vyšetřují. Západní bezpečnostní analytici ale očekávají, že tlak na ruské exportní trasy bude dál narůstat – a to nejen pomocí sankcí, ale i operací, které zůstávají mimo oficiální „vody“.