Jakub Rochlitz, investiční analytik eToro pro Českou republiku
eToro / Shutterstock.com, koláž Hrot24
Přežije Nio cenovou válku na čínském trhu?
Čínské automobilky se agresivně tlačí na evropský trh. Nejde ale jen o expanzi. Doma v Číně totiž čelí tvrdé konkurenci, ukončování dotací a nepolevující cenové válce. Tento týden své výsledky zveřejní dva zástupci čínského EV průmyslu: Nio a Li Auto. Co mohou prozradit investorům o stavu čínského trhu s elektromobily?
Jakub Rochlitz
Akcie Nio si mnoho lidí jistě spojuje s covidovou érou, kdy patřily k nejoblíbenějším akciím drobných investorů. Dnes je situace jiná a trh s elektromobily už pro výrobce není tak lukrativní jako tehdy. Zejména v Číně je vysoce nasycený a konkurence je tvrdá. V rámci top 10 nejpopulárnějších akciích na eToro se v Česku drží pouze Tesla, na 7. místě. Čínské BYD naopak patří mezi tituly s nejrychleji rostoucí popularitou.
Čím je na EV trhu právě společnost Nio výjimečná? Cílí na prémiový segment a její know-how spočívá ve způsobu „nabíjení“. Kromě klasických nabíjecích stanic provozuje i speciální stanice na výměnu baterií, které během tří minut automaticky vymění vybitou baterii za plně nabitou. Nio tak řeší problém zdlouhavého nabíjení po svém, s rychlostí srovnatelnou s tankováním.
Avšak finančně zůstává Nio ve ztrátě, i když objemy prodaných vozů rostou slibným tempem. Ve třetím čtvrtletí doručilo 87 071 vozů, což představuje meziroční růst o 40,8 %. Klíčem pro budoucí růst akcií ale bude zlepšení ziskovosti. Samotné dodávky ztrátových vozů firmu nespasí. Investoři proto budou sledovat průměrné prodejní ceny a tempo expanze mimo Čínu.
Pro čínské automobilky je globální expanze kritická, jelikož na domácí půdě čelí ostré cenové válce a poklesu poptávky. Podle agentury Bloomberg objem prodaných osobních automobilů v Číně v říjnu poprvé po více než roce klesl, zejména kvůli postupnému ukončování vládních dotací a programů výměny vozidel. Navzdory slabším říjnovým číslům ale podle údajů Čínské asociace výrobců osobních automobilů vzrostly maloobchodní prodeje od začátku roku o 8,3 %.
Ačkoliv na značku Nio zatím na českých silnicích nenarazíte, jeho evropská expanze nabírá na obrátkách. Po úspěchu v Německu a ve Skandinávii plánuje v příštím roce vstup i na český trh ve spolupráci s autorizovaným prodejcem značky BMW AutoWallis.
Výsledky Nio a Li Auto tak nabídnou důležitý vhled do aktuální kondice čínského EV průmyslu. A možná i naznačí, jestli mají evropští výrobci ještě šanci konkurovat.
Autor je investiční investiční analytik společnosti eToro pro Českou republiku
Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz