Třeba takové Audi je ikonou německého autoprůmyslu

Třeba takové Audi je ikonou německého autoprůmyslu

Shutterstock.com

Auta v Evropě

Berlín obrací v klimatické politice a žádá ústupky pro spalovací motory. Bojí se o autoprůmysl

Německo je největší ekonomikou EU a jeho kroky mají dopad i na Českou republiku. Ta je s německým autoprůmyslem úzce propojena a část českých firem se potýká s nejistotou při přechodu na elektromobily i s čínskou konkurencí.

tmn

Německá vláda bude na půdě EU prosazovat zmírnění zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Na společném postupu se dohodly koaliční strany CDU/CSU a SPD, uvedla agentura DPA.

Cílem Berlína je, aby bylo i po roce 2035 možné prodávat vozy s vysoce efektivními spalovacími motory. Kancléř Friedrich Merz zašle o nové pozici dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové.

Přestože Merz dlouhodobě volal po opuštění zákazu, sociální demokraté doposud trvali na dodržení klimatických závazků a na podpoře přechodu k elektromobilitě. Dohodu však změnil tlak průmyslu a obavy o konkurenceschopnost německých automobilek.

EU se už před třemi lety shodla, že od roku 2035 skončí prodej aut se spalovacími motory. Součástí dohody je ale revize v roce 2026, kterou Komise z rozhodnutí několika států – včetně Německa, Česka a Slovenska – urychlila na konec letošního roku. Podle plánu má nový návrh přijít 10. prosince.

Merz po říjnovém setkání s automobilkami uvedl, že udělá vše pro to, aby nedošlo k „tvrdému předělu“. Podle něj musí Německo chránit klíčové odvětví své ekonomiky. Současně ale premiér vyzdvihl, že elektromobilita zůstává hlavním směrem vývoje.

S využitím ČTK