Michal Petrov
Hrot / Tomáš Novák
Executive
Taxík Maxík: malý nápad Dr. Maxe, který změnil život tisícům seniorů
V Česku je celá řada dobročinných projektů známých díky symbolu, který se dá nosit. Takovým je i červený klaunský nos, dlouhodobě spojený s veřejnou sbírkou Konto Bariéry Nadace Charta 77. Červené nosy si lidé mohou už patnáct let kupovat i v síti lékáren Dr. Max – jejich výtěžek pak vždy putuje na pomoc lidem s handicapem. Před deseti lety se ale spolupráce Nadace Charty 77 a Dr. Max rozšířila ještě do jiné oblasti, když vznikl projekt Taxík Maxík.
Šéfredaktorka magazínu Hrot
V principu jde o službu pro seniory a lidi s omezenou pohyblivostí, kterým umožňuje bezpečně a cenově dostupně cestovat například k lékaři, na úřady nebo nákupy. Zajišťují ji speciálně upravené automobily, které jsou vybaveny například zvedací plošinou pro vozíčkáře. Na začátky, kdy vyjel první Taxík Maxík, vzpomíná Michal Petrov, který je u projektu coby tiskový mluvčí od jeho spuštění.
„Projekt vznikl při jednání generálního ředitele sítě lékáren Daniela Horáka a ředitelky Konta Bariéry Nadace Charty 77 Boženy Jirků. Daniel Horák řekl, že by si představoval něco jako taxík, a Božena Jirků dodala Maxík s tím, že by se to k nám hodilo a dokonce se to rýmuje. Je skvělé, že se v tomto odkazu rozhodla nová vedení našich organizací, tedy Jan Žák a Jolana Voldánová, pokračovat. Za projektem stojí i naše vlastní značka a klienti lékáren, protože koruna z výtěžku z prodeje těchto produktů projekt Taxík Maxík financuje,“ přibližuje Petrov.
Dodává, že dělat dobře charitu, to chce aparát, který síť lékáren nikdy neměla ani mít nebude. Proto se v Dr. Max rozhodli spolupracovat s někým, kdo s tím má mnohaleté zkušenosti a volba padla právě na zmíněné Konto Bariéry. To zapojilo svou organizaci SenSen (Senzační senioři – pozn. red.), která se orientuje na lokální úrovni a má přehled o místních potřebách.
„To je důležité. Takže jsme si rozdělili práci – Dr. Max bude financovat nákup aut a počáteční provozní náklady a Konto Bariéry se postará o zbytek, včetně organizace, uzavírání dárcovských smluv a podobně. Žadatele vybíráme společně,“ vysvětluje Petrov.
První „taxíky“ vyjely v lednu 2016 v Liberci a v Prachaticích. „Dařilo se vypravovat nové vozy i za pandemie, během níž koneckonců ty stávající plnily mimořádné úkoly. Od té doby nejenže přibývají nové lokality, ale také dochází k obnovám vozového parku. Klíčky vždy předáváme v období adventu nebo těsně před ním. Dr. Max nepořádá žádné předvánoční večírky pro obchodní partnery, jejich roli převzaly právě eventy u příležitosti premiéry nových Taxíků Maxíků.“
Taxík Maxík je vlajková loď filantropie Dr. Max, mimoto má firma zavedený také systém malých grantů, kterým podporuje menší projekty zvyšující kvalitu života seniorů, handicapovaných nebo dětí.
„Pomáháme i v rámci systému zdravotní péče: letos jsme například rozjeli největší program prevence diabetu v dějinách českého zdravotnictví – DiaTour. Orientační měření hladiny cukru jsme poskytovali napříč republikou úplně zdarma. To už nebyla filantropie v pravém smyslu slova, ale o veřejném zájmu tu nemůže být pochyb,“ je přesvědčen Petrov.
A co mu na projektu dělá největší radost? „Samozřejmě užitečná práce v lokalitách, kterých už po Novém roce bude třicítka. Mám radost z těch 16 tisíc spokojených klientů sociální autodopravy ročně. Je úžasné, že žádný ze stávajících lokálních provozovatelů z projektu nevystoupil a že nových zájemců neubývá. Mám radost, že projekt stále pokračuje, i když se změnil vrcholový management obou klíčových subjektů, což s sebou vždycky nese riziko změny politiky. Těch důvodů by se našla spousta,“ uzavírá Petrov.