Ansgar Brockmeyer

Ansgar Brockmeyer

Stadler, koláž Hrot24

Budoucnost železnice

Ukázal Ostravě vodíkový vlak a říká: Všichni se soustředí na vysokorychlostní tratě, my chceme proměnit ty lokální

Diesel je mrtvý, budoucnost patří vodíku – alespoň podle švýcarského výrobce Stadler. Jeho výkonný viceprezident Ansgar Brockmeyer přijel do slezské metropole představit vodíkový vlak RS Zero, nástupce populárního Regio-Shuttlu. „Chceme urychlit změnu na drahách,“ říká v rozhovoru pro Hrot24.

Tomáš Tománek

Galerie (3)

Věří, že jejich vodíkový vlak je skutečný game changer. Technologie, která přispěje k rozšíření tohoto druhu pohonu na železnice tam, kde chybí trakce. Ostatně už několik let tvrdí výkonný viceprezident švýcarského Stadleru Ansgar Brockmeyer, že je diesel mrtvý.

Pro středoevropskou premiéru svého nového vlaku RS Zero, nástupce úspěšného Regio-Shuttlu, si známý výrobce železniční techniky vybral Ostravu. Není to náhoda, masivně s ním chce uspět právě na regionálních tratích.

„Náš koncept už ukázal, že je životný a úspěšný. Pokud ho dekarbonizujeme, můžeme urychlit další změny na lokálních spojích,“ říká ve stručném rozhovoru pro Hrot24 Brockmeyer.

Máte dojem, že s tlakem EU na dekarbonizaci a přechod k zeleným energiím je vodík budoucností železniční dopravy, alespoň té osobní?

Vodíkové spalovací motory, což je případ našeho RS Zero, nabízejí některé výhody v porovnání s palivovými články. Zvláště pro aplikace v takto krátkém a kompaktním vlaku. Jednou z výhod je prostor, který ve vozidle potřebují. Je výrazně menší.

Vlak RS Zero

Vlak RS Zero

Foto: Stadler

Technologie také může pálit jakýkoli vodík. Je jedno, jestli jde o jeho čistou podobu, nebo o průmyslový plyn.

Nepotřebujeme splnit podmínku 99,9 procenta čistoty, ale jen 95 procent. Provozní náklady jsou tedy nižší. (Zelený vodík by měl mít vysokou čistotu, což znamená, že obsahuje minimální množství jiných plynů – pozn. red.)

To je podle nás výhoda, která umožní jednodušší rozšíření vodíkových vlaků na železnicích.

Zaznělo tady nicméně, že bez subvencí se zatím v Evropě tento způsob dopravy neobejde. Cítíte, že i tak můžete uspět?

V současnosti máme zákazníky pro naše vodíková řešení v USA a v Evropě. Na našem kontinentu je sto procent odběratelů, kteří své projekty refinancují z Evropské unie. A toto refinancování lze použít jen pro zelený vodík.

Menší regionální železnice, pro něž je RS Zero určen, nejsou tolik v hledáčku a nepřitahují takové subvence. Všichni se dívají spíše na vysokorychlostní tratě. Proto jsme vyvinuli náš vlak.

Regio-Shuttle přivedl množství cestujících zpátky na regionální železniční tratě.

Mimochodem jsme ho celý financovali z našich zdrojů, žádnou podporu od státu jsme nebrali. Věříme, že bude představovat zlomový okamžik ve vodíkových aplikacích a že urychlí vývoj těchto technologií.

Zní to dost sebevědomě.

To se totiž už jednou stalo. Když jsme uvedli na trh jeho předchůdce, Regio-Shuttle, opravdu to změnilo dopravu na regionálních linkách.

Šlo o velice moderní vozidlo, s klimatizací, značným zrychlením a velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Lidé ho milovali. Přivedl množství cestujících zpátky na regionální železniční tratě.

Stadler

Delegace v Ostravě: (zleva) švýcarský velvyslanec Urs Bucher, předseda správní rady Stadleru Peter Spuhler, viceprezident Ansgar Brockmeyer a šéf pražské pobočky Zdeněk Majer

Foto: Stadler

Takže koncept vozidla už prokázal, že je životný a úspěšný. Pokud ho nyní dekarbonizujeme, můžeme tím urychlit další změny na lokálních spojích.

RS Zero je úplně nový vlak. Registrujete o něj už teď zájem, respektive dojednáváte už nějaké budoucí kontrakty?

Zatím s ním ještě nejsme na trhu, takže se o tendry nyní nepokoušíme. Nejprve potřebujeme dokončit celou vývojovou fázi a vlak prochází testováním.

Až budou testy dokončeny, což plánujeme někdy na polovinu příštího roku, budeme ho moci uvést na trh. Počítáme s rokem 2027.