Škoda ForCity Smart

České tramvaje ForCity Smart už jezdí například ve finských Helsinkách

Foto: Karolis Kavolelis / Shutterstock.com

Veřejná doprava

Plzeňská Škodovka dodá do německé Mohuče tramvaje za 2,5 miliardy

Až 30 nových tramvají dodá v letech 2028 až 2030 společnost Škoda Group do Mohuče v německé spolkové zemi Porýní-Falc. Hodnotu zakázky nechtěla firma uvést, podle mohučského dopravního podniku by se mělo jednat o v přepočtu téměř 2,5 miliardy korun.

čtk

Německý trh je pro Škodu jeden z nejdůležitějších v Evropě. „S tímto kontraktem se Škodovka stává klíčovým dodavatelem pro devět dopravních podniků, které zajišťují tramvajový provoz v 11 německých městech. Za dobu svého působení na německém trhu uzavřela Škodovka kontrakty na dodávky téměř 300 vozidel v hodnotě přes 26 miliard korun,“ uvedl mluvčí společnosti Jan Švehla.

Zakázka pro Mohuč je na 22 tramvají a osm opčních, její finanční objem mluvčí neuvedl. Zpráva na webu mohučského poskytovatele veřejné dopravy MVG však uvádí, že s více než 100 miliony eur (téměř 2,5 miliardy korun) je objednávka tramvají největší samostatnou investicí v historii společnosti MVG.

Vedle tramvají dodal český strojírenský závod dvoupodlažní vlaky NIM Express, které spojují vysokorychlostní trasu mezi Norimberkem a Mnichovem, vyrábí i trolejbusy pro jeden ze tří německých trolejbusových provozů, pro město Esslingen.

Nové tramvaje pro Mohuč budou postaveny na platformě ForCity Smart. Budou mít obousměrný design s otočnými podvozky, délku 43,5 metru a rozchod 1000 milimetrů.

„Mezi zajímavé prvky patří panoramatická okna po obvodu tramvaje, která cestujícím nabídnou lepší výhled,“ uvedl Švehla.

Nová vozidla nahradí podle MVG 22 současných tramvají - šest vysokopodlažních vozidel M8C z roku 1984 a 16 nízkopodlažních tramvají GT6M-ZR z roku 1996. Každá nová tramvaj ze Škody pojme až 258 cestujících, z toho 96 sedících.

Dosavadní vysokopodlažní tramvaje M8C uvezou přibližně 139 cestujících a nízkopodlažní GT6M-ZR 143 cestujících, uvádí mohučský dopravní podnik, jenž v loňském roce přepravil rekordní počet kolem 56,9 milionu cestujících. Vyrovnal tím čísla z roku 2019, tedy před pandemií koronaviru.

V nových tramvajích budou mít cestující budou mít přístup k wifi, USB nabíjecím portům a velkým informačním displejům. Tramvaje jsou klimatizované.

„Mohuč je město s bohatou tramvajovou tradicí a je skvělé vidět, jak je toto dědictví spojováno s moderními, udržitelnými vozidly. Tato zakázka je pro nás důležitým krokem, protože znamená, že naše tramvaje budou jezdit již v 11. německém městě. S tímto kontraktem se potvrzuje naše pozice lídra mezi dodavateli tramvají pro úzkorozchodné tratě v Německu,“ řekl Jan Christoph Harder, prezident regionu Západ & Sever Škoda Group.

Devět dopravních podniků si pro 11 německých měst od Škoda Group objednalo celkem už 242 tramvají. „Mezi těmito dodávkami jsou i unikátní modely, jako je Škoda 38T pro dopravce RNV, která je s délkou 60 metrů nejdelší tramvají na světě, a Škoda 41T pro město Bonn, která získala prestižní ocenění Red Dot Design Award za svůj nadčasový design,“ uvedl Švehla.

Firma je i největším dodavatelem tramvají pro úzkorozchodné tratě 1000 milimetrů v Německu. Kromě tramvají Škodovka vyrábí 46 bateriových trolejbusů pro Esslingen, dodala šest vlakových souprav, které propojují města Norimberk, Ingolstadt a Mnichov.

Ty byly uvedeny do provozu v letech 2020 a 2021 a každá souprava již najela více než 1,5 milionu kilometrů. V příštích letech se Škoda Group postará o jejich generální opravy.

„Naše pokračující expanze na německý trh je pro nás důležitým krokem. Díky tomuto kontraktu a dalším projektům, které máme v Německu, budou naše vozidla přítomna v 15 městech. Stali jsme se klíčovým hráčem na dynamickém a rozmanitém trhu. Naše vozidla jsou nejen technologicky vyspělá, ale i šetrná k životnímu prostředí a pomáhají městům dosahovat jejich cílů v oblasti udržitelné mobility,“ dodal Harder.

lap dr