CEO Škoda Group Petr Novotný
foto: Škoda Group (publikováno se svolením)
Český byznys
Škoda Group zvyšuje zisk, hlásí rekordní zakázky a míří do exkluzivního klubu výrobců rychlovlaků
Investice do vývoje, bateriových vlaků nebo autonomních systémů. Škoda Group si loni připravila půdu pro růst.
Provozní zisk meziročně vzrostl o 185 procent, nové kontrakty o 74 procent, ale tržby zůstaly stejné. Tak vypadá loňské finanční resumé společnosti Škoda Group, významného evropského výrobce kolejových a elektrických vozidel.
Na stagnaci tržeb přitom navazuje nebývale silný růst v ostatních oblastech – počet dodaných vozidel i nově uzavřených zakázek šel výrazně nahoru a posiluje i mezinárodní postavení firmy.
„Pozitivní trend pokračuje i v roce 2025. První čtvrtletí potvrzuje růst a upevňování pozice na mezinárodních trzích moderní a udržitelné mobility,“ uvedl mluvčí skupiny Jan Švehla.
Loňský rok označil generální ředitel Petr Novotný za zásadní. „Nasmlouvali jsme nejvyšší objem nových zakázek v historii. Díky investicím do vývoje a technologií jsme upevnili pozici evropského inovačního centra,“ dodal. Investice do výzkumu, vývoje a nových produktů činily 2,2 miliardy korun.
Rychlovlaky i bateriové soupravy
Skupina vloni vyrobila 432 kolejových vozidel – tramvají, vlaků a trolejbusů – a do portfolia přibyly zakázky za 43 miliard korun. Objem nasmlouvaných zakázek dosahuje 85 miliard.
Škodovka podle finančního ředitele Jaroslava Zocha stabilizovala výkonnost a zvýšila ziskovost. Zásadní vliv mělo zefektivnění výroby, která loni překonala 5,2 milionu hodin.
Mezi nové kontrakty patří například 15 bateriových vlaků pro České dráhy, zakázky pro Bulharsko či spolupráce s RegioJetem.
Skupina také uspěla v Německu, kde se stala lídrem v segmentu tramvají s rozchodem tisíc milimetrů. Technologické inovace zahrnují antikolizní systémy, chytré depa i autonomní řízení vlaků.
Do exkluzivního klubu evropských výrobců rychlovlaků vstoupila Škodovka díky podílu na výrobě souprav ComfortJet. Také jako první na světě zavedla do provozu vlaky s akutrolejovým pohonem kombinujícím trakční napájení a baterii.
Tisíce zaměstnanců a evropská expanze
Skupina, která patří do holdingu PPF, zaměstnává deset tisíc lidí v Česku, Turecku a Finsku. Obchodní pobočky má i v dalších devíti evropských zemích. V loňském roce dokončila dodávku 110 RegioPanterů pro ČD, včetně bateriových vlaků pro Moravskoslezský kraj. Dalších 15 bateriových jednotek se připravuje.
Počátkem letošního roku představila skupina první prototyp nové tramvaje pro Prahu. Model pro německý Bonn navíc získal prestižní designovou cenu Red Dot Award.