Na přístavišti v Los Angeles letos v červnu vládlo čilé hemžení.
Hrot24, vygenerováno v Midjourney
Rekordní červen v přístavu Los Angeles: Trh reaguje na celní hrozby
V přístavu v Los Angeles letos v červnu vládlo čilé hemžení. Rekordní objem kontejnerů, které dorazily, nebyl výsledkem náhodného růstu spotřeby, ale nervózního závodu s časem. Importéři spěchali dostat zboží přes oceán dřív, než vstoupí v platnost další vlna cel. Hlavní roli hrály nové „reciproční“ sazby a proměnlivé rozhodování Bílého domu.
šéfredaktor
„Po velmi pomalém začátku se přístav Los Angeles v druhé polovině června výrazně vzchopil,“ oznámil ředitel přístavu Gene Seroka. Statistiky dávají za pravdu – meziroční nárůst o osm procent, ve srovnání s květnem dokonce o 32 procent.
Do přístavu navíc dorazilo pět mimořádných lodí, které běžně v červnovém plánu nebývají. To vše v reakci na hrozící konec dočasného celního odkladu. Prezident Trump následně odložil termín ze 9. července na 1. srpna – importéři tím získali ještě pár týdnů navíc.
Tarify jako ekonomické tornádo
Květen a první červnové týdny přinesly zpomalení. Sklady plné, logistici vyčkávající. Když ale došlo na částečné zmírnění tarifů, trh opět zabral. Bylo to však jen dočasné nadechnutí.
Trumpova nová celní politika je přísná: 30 procent na zboží z EU a Mexika, 35 procent na Kanadu, 24 procent na Japonsko, 32 procent na Malajsii a 50 procent na Brazílii. Čína a USA sice dosáhly rámcové dohody, i ta však zahrnuje 30procentní clo s účinností do 12. srpna.
Trumpova obchodní politika mění americký rozpočet. USA mohou letos na clech vybrat až 6 bilionů
Přístav nyní očekává druhou vlnu náporu. „S odkladem zavedení cel na 1. srpna pravděpodobně přijde ještě poslední nápor importů do USA, firmy se budou snažit stihnout termín,“ uvedl Seroka. V červenci má dorazit dalších sedm mimořádných lodí.
Nejisté plánování, dražší školní tašky
Zmatek v celní politice ztěžuje obchodníkům plánování. „Obzvlášť malí podnikatelé nemají prostor na to absorbovat vyšší cla,“ upozorňuje Jonathan Gold z Národní maloobchodní federace.
Retailoví hráči se podle něj snaží zásobit dopředu. Jenže pro letošní Vánoce už je pozdě – nová objednávka by už na pulty nedorazila včas.
Retailový analytik John Zolidis varuje, že první cenové dopady pocítí zákazníci už během několika týdnů. Zdraží zejména položky, které se nekupují často – například školní batohy.
A přestože objem dovozů je zatím o pět procent vyšší než loni, konec roku bude nejspíš slabší. Port tracker Národní maloobchodní federace očekává propad v řádu desítek procent.