Nepravidelný servis kotlů může vést nejen ke snížení účinnosti zařízení, ale i vyššímu bezpečnostnímu riziku
Shutterstock.com
Úspora, která se nevyplatí
Češi zanedbávají servis plynových kotlů, riskují požáry i otravu oxidem uhelnatým
Až čtyři z deseti českých domácností podceňují pravidelný servis plynových kotlů a spalinových cest. Zanedbání údržby přitom může znamenat vyšší náklady i vážná bezpečnostní rizika.
red
Až 40 procent českých domácností zanedbává pravidelný servis plynových kotlů, vyplývá z průzkumu agentury IPSOS pro energetickou společnost E.ON.
Čtrnáct procent lidí se o revizi nestará vůbec, což zvyšuje riziko poruch, požárů i vážných havárií. Kromě kotlů se často přehlížejí i povinné kontroly kouřovodů a komínů, které jsou zásadní pro bezpečný provoz.
Podle expertů je pravidelná údržba kotlů i spalinových cest klíčová. Nejenže zajišťuje nižší náklady na vytápění a ohřev vody, ale především chrání před bezpečnostními hrozbami.
„Nepravidelný servis kotlů může vést nejen ke snížení účinnosti zařízení, ale i k vyššímu riziku požáru, výbuchu nebo otravy oxidem uhelnatým. Zanedbání kontrol může mít navíc dopad i na pojistné plnění v případě nehody,“ upozorňuje Lukáš Paur, vedoucí energetických řešení pro domácnosti ve společnosti E.ON.
Z průzkumu mezi více než tisícovkou respondentů vyplynulo, že pravidelný servis si zajišťuje 60 procent domácností, 14 procent jej ignoruje úplně a zbytek kontroly provádí nepravidelně.
Nejvíce na údržbu zapomínají mladší lidé, zatímco u starších a v předdůchodovém věku je disciplína výrazně vyšší.
Výsledky rovněž ukázaly, že povědomí o rizicích spojených se zanedbáváním kontrol má pouze šest z deseti domácností.
Téměř polovina se obává problémů s pojišťovnou při případné nehodě a 29 procent dotázaných uvádí jako hrozbu i pokutu od úřadů – ta se však u plynových kotlů neuděluje.
Dalším problémem je dodržování revizí spalinových cest, které jsou ze zákona povinné. O povinnosti ví 70 procent lidí, ale skutečně ji dodržuje jen 51 procent.
Pětina majitelů kontrolu neprovádí vůbec a téměř třetina ji řeší jen občas nebo jednou za dva roky. Vysokoškoláci si povinnost uvědomují častěji než lidé se základním vzděláním, přičemž ve velkých městech je podíl pravidelných revizí nižší než v menších obcích.
E.ON připomíná, že starosti se servisem mohou lidem ulehčit dodavatelé energií. Hlídání termínů a organizaci revizí takto využívá 26 procent domácností, zatímco třetina o této službě vůbec neví.
Dalších 29 procent lidí si najímá vlastního technika a 14 procent raději volí levnější tarif bez dodatečných služeb.
Zanedbání kontrol se tak může prodražit nejen na účtech za energie, ale i v podobě vážných havárií. S blížící se topnou sezonou odborníci varují, že pravidelný servis a revize by domácnosti neměly podceňovat.
S využitím ČTK