Andrej Babiš, předseda hnutí ANO

Andrej Babiš, předseda hnutí ANO

Michal Čížek, Hrot24

Program hnutí ANO trpí obecným neduhem. Slibuje nové či vyšší výdaje na kdeco a zároveň snižování daní, aniž by tomu odpovídaly slibované dodatečné příjmy

Program hnutí ANO trpí obecným neduhem všech podobných předvolebních plánů. Slibuje nové či vyšší výdaje na kdeco a zároveň snižování daní či vrácení slev na jízdné, aniž by tomu odpovídaly slibované dodatečné příjmy. Výsledkem by tak bylo prohloubení veřejného zadlužení. Pravdou ovšem je, že někteří představitelé hnutí se vyjadřují v tom smyslu, že další snižování veřejného dluhu není prioritou, zejména bude-li stát hospodařit sice deficitně, ale perspektivně. Program nicméně „zásadní snížení“ deficitu státního rozpočtu slibuje, ovšem ke konci volebního období.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda

HLAVNÍ EKONOM TRINITY BANK, ČLEN NÁRODNÍ EKONOMICKÉ RADY VLÁDY

Slibované potírání šedé ekonomiky a daňových úniků zřejmě nevynese uváděné desítky miliard korun. Ničeho takového jsme nebyli svědky, když hnutí ANO pod osm let resort financí vedlo a zavádělo opatření typu EET. Jeho výnosy se počítaly spíše ne jednotky než na desítky miliard. Nyní sice hnutí slibuje do zefektivnění výběru daní zapojit umělou inteligenci, kterou při svém minulém vládnutí pochopitelně nemělo k dispozici, ale i tak lze pochybovat, že by šedou ekonomiku potlačilo tak razantně, že by to každoročně vynášelo nové desítky miliard korun.

Ekonomicky smysluplný – a smysluplný i s ohledem na vývoj veřejných financí – je zato záměr nezavádět euro. Ponechání koruny lze dosáhnout značné úspory v oblasti veřejných financí – v rozsahu středních a vyšších desítek miliard korun –, ovšem půjde o úsporu jednorázovou.

Záměr snížit firemní daň z 21 na 19 procent je ekonomicky správný, ale opět platí, že jen tehdy, bude-li spolehlivě řečeno, čím se vzniklí „díra“ v příjmech veřejných rozpočtů zalátá.

Plné zestátnění energetické společnosti ČEZ za její vlastní peníze, tedy bez účasti státního rozpočtu, by znamenalo ochromení pražské burzy, na níž jsou akcie ČEZ klíčovým lákadlem. Rozvoj burzy by přitom mohl být jedním z rozumných způsobů, jak Čechům rozšířit možnost zajišťovat se na stáří po své vlastní ose.

Přitom pro hnutí ANO je zajištění na stáří evidentně jednou ze zásadních priorit. Zastropování věku odchodu do důchodu představuje další citelnou zátěž pro veřejné rozpočty. Vždyť důchody už nyní tvoří takřka třetiny výdajů státního rozpočtu. V programu opět není v dostatečné míře řečeno, kde na další důchodové výdaje vezmou peníze.

Velkou úsporu by ovšem mohlo přinést rovněž slibované zrušení Green Dealu, která má v příštích let stát českou ekonomiku zhruba 220 miliard ročně. Rovněž taktéž slibované zabránění zavedení emisních povolenek pro domácnosti (EU ETS 2) by české ekonomice prospělo. Je ovšem otázkou, zda má hnutí ANO „páky“, jak Green Deal či jeho páteřní program Fit for 55 vypovědět, když už se k obému Česko na úrovni EU zavázalo. Je třeba vzít v potaz, že Česku za neplnění daných programů hrozily vysoké sankce a pokuty. Bylo by hnutí ANO jim ochotno zatížit české veřejné rozpočty?