Archiv
Přeliv pro Elona Muska
První česká firma sahá po spolupráci se světovým výrobcem elektromobilů Tesla.
redaktor
Každý dobrý investor ví, že pokud má mít startup (dlouhodobý) úspěch, musí umět peníze buď vydělat, nebo ušetřit. Ostravská superstar jménem SprayVision dokáže to druhé. Výrobcům aut snižuje náklady na barvení karoserií. Šéfové firmy nyní vyjednávají s berlínskou Teslou pilotní spolupráci v řádu desítek tisíc eur. Půjde o první českou firmu, která se bude podílet na výrobě elektromobilů této značky.
Vstupenka do Tesly
„Dohodli jsme se na implementaci našich technologií v Tesle Berlín. V příštích týdnech bychom se měli setkat s manažery lakovny, což je jedna z nejdražších součástí automobilky,“ řekl Hrotu Petr Jahn, ředitel a spoluzakladatel firmy. Kontakt s Teslou vnímá jako skvělou referenci a věří, že nakonec budou moci vybavit i další závody elektroautomobilky.
SprayVision firmě Elona Muska poskytne svůj hardware a software. Jeho technologie umožní snímat data z procesu lakování. Software následně data vyhodnotí a nabídne, co by se s parametry mohlo dít, aby byl proces úspornější a přitom to negativně ne ovlivnilo výsledek. Firma se dlouhodobě prezentuje tím, že tak dokáže ušetřit 10 až 15 procent nákladů na barvu. „Technologie umožňuje také zkrácení času zavedení nového auta nebo barvy do výroby, a to až o padesát procent,“ tvrdí Petr Jahn.
• 15 milionů korun investoval do startupu SprayVision fond J&T Ventures.
• 50 procent času se uspoří při zavedení nového auta nebo barvy do výroby díky technologii SprayVisionu.
• 10-15 procent představují úspory nákladů na barvu.
• 40 tisíc eur činí objem kontraktu mezi berlínskou Teslou a SprayVisionem.
Nejde jen o vize mladé ostravské firmy. Za necelé tři roky, co je na světě, si její technologie vyzkoušeli výrobci aut BMW, Fiat, Porsche nebo Volkswagen. Právě tyto reference přivedly Teslu. Jak spoluzakladatel Petr Jahn přiznal, zástupci automobilky se SprayVisionu ozvali sami.
Firma také přilákala velké investory. Například J&T Ventures do ní v součtu poslalo 15 milionů korun. Podniku se díky tomu podařilo vyvinout novou technologii pro vyhodnocování transparentních laků a jako první česká společnost se bude prezentovat na konferenci SunCars v Cannes, což je nejdůležitější světová událost v oboru.
Ostravská evoluce
SprayVision na sebe upoutal pozornost tím, že změnil desítky let zaběhlé postupy lakování aut. Až dosud nechávaly automobilky nastříkat zkusmo jednotlivé díly, pak je zkontrolovaly, odladily chyby v lakovacích robotech a vše opakovaly, dokud nebyl výsledek podle jejich představ.
SprayVision přišel s něčím, co by se dalo nazvat skenerem. V lakovně stačí nastříkat speciální fólii a po půlminutovém oskenování software ukáže, kde je případná chyba, kde je barvy zbytečně moc, kde málo.
Výsledek na obrazovce připomíná teplotní mapu. Díky ní se pak dají dráhy lakovacích robotů nastavit co nejefektivněji. Barva do vyhodnocení testu ani nevytvrdne, není to potřeba.
Do budoucna by chtěla firma přijít se zařízením napojeným přímo do lakování v lakovací kabině, které by automaticky upravovalo potřebné parametry.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.