Pražská tramvaj

Foto: Shutterstock.com

Pražanům zdražuje jízdné v MHD? Ale kdeže! Roční kupon zůstává nejlevnější v EU, cizinci nám ho budou dotovat

V Praze zdraží MHD. Cynik by mohl říci, že když Česko stále nedorovnává Německo ve výši mezd, dokonce ani v ceně Nutelly, která v tuzemsku zůstává stále dražší, tak tedy alespoň v ceně jízdného. Bližší pohled však odhalí, že zmíněný cynikův postřeh by tentokrát nebyl úplně namístě. Ze dvou zásadních důvodů.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda

HLAVNÍ EKONOM TRINITY BANK, ČLEN NÁRODNÍ EKONOMICKÉ RADY VLÁDY

Praha od příštího roku totiž zvedne cenu jízdenek až o 35 procent. Zastupitelé stran Spolu a STAN, kteří návrh schválili, se přitom, jak říkají, inspirovali německými cenami.

Jenže: zaprvé, dochází ke zdražení jednorázových jízdenek. Ty zhusta využívají turisté. A často právě turisté z Německa nebo z jiné země, jejíž obyvatelstvo vykazuje vyšší kupní sílu, než je ta řadového Čecha.

Tito turisté si za jízdenku klidně připlatí. Jsou zvyklí ze své domoviny, jak si ostatně ještě ukážeme. Nelze tedy předpokládat, že by se snížila turistická atraktivita české metropole.

Zadruhé, cena ročního kuponu, který využívají častí cestující, zůstává beze změny. Na úrovni 3650 korun. To je podle klíčových měřítek extrémně nízká cena.

Její extrémní láci umožňuje právě i to, že zdražují jednorázové jízdenky. Výnos z nich může roční kupony dotovat. Z velké míry tedy cizinci ze zemí s vyšší kupní silou budou přispívat na jízdné Čechům – alespoň tedy těm, kteří pražskou MHD využívají frekventovaně.

A podle kterých měřítek jde v případě ročního kuponu o extrémně nízkou cenou? Zejména podle měřítka inflačního a podle měřítka mezinárodního.

Roční jízdné v evropských metropolích

MěstoCena v místní měněCena v přepočtu na koruny
Kodaň15 030 DKK50 351 Kč
1402 eur35 050 Kč
Paříž1245 eur31 125 Kč
Helsinky1010 eur25 250 Kč
Stockholm10 790 SEK24 817 Kč
Dublin960 eur24 000 Kč
Berlín827 eur20 675 Kč
Brusel730 eur18 250 Kč
Madrid546 eur13 650 Kč
Lisabon480 eur12 000 Kč
Riga420 eur10 500 Kč
Tallinn420 eur10 500 Kč
Vilnius420 eur10 500 Kč
Lublaň370 eur9250 Kč
Vídeň365 eur9125 Kč
Záhřeb360 eur9000 Kč
Nikósie360 eur9000 Kč
Athény330 eur8250 Kč
Bukurešť1440 RON7200 Kč
Varšava1100 PLN6600 Kč
Bratislava263 eur6575 Kč
Řím250 eur6250 Kč
Valletta225 eur5625 Kč
Budapešť95 000 HUF5700 Kč
Sofie365 BGN4672 Kč
Praha3650 Kč3650 Kč
Lucemburk0 eur0 Kč

Ceny pro standardní dospělé kupony bez slev, vycházejí z oficiálních webů dopravních podniků. U měst, která nemají roční kupon, jsou odvozeny z cen krátkodobějších jízdenek.

Nejprve přibližme inflační meřítko. Před čtvrtstoletím, roku 2000, vyšel roční kupon na 3800 korun. Pokud by měl zdražovat čistě o inflaci, musel by roku 2026 stát minimálně kolem 8300 korun. Musel by tedy být zhruba 2,3krát dražší, než tomu ve skutečnosti bude.

Jestliže bychom zohlednili vedle inflace ještě navíc růst počtu spojů, výsledná cena by se musela pohybovat nad úrovní 12 tisíc korun. Musela by tedy být minimálně více než trojnásobná, než jaká roku 2026 bude.

Rovněž mezinárodní meřítko potvrzuje, že cena pražského kuponu je extrémně levná. Všechny metropole zemí EU jej po prostém přepočtu do korun dle aktuálního kurzu mají dražší, s výjimkou Lucemburku.

V Lucemburku je ovšem MHD zcela zdarma, a to od roku 2020. A třeba v nejdražší Kodani vyjde roční kupon na více než 50 tisíc korun.