Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Glosa: Clo na čínská auta? Pozdě, ale přece

Evropa má strach z čínských automobilek. Kvůli obavám, aby nezničily ty naše, evropské, nejspíš brzo čeká některá auta z Východu uvalení cla.

Glosa: Clo na čínská auta? Pozdě, ale přece
Ursula von der Leyenová | Profimedia.cz

Kdyby to někdo řekl fanouškovi automobilů ještě před pár lety, nejspíš by na tuto informaci reagoval hurónským smíchem. Dnes je to spíš smutná realita než důvod k pobavení: Evropa má strach z čínských automobilek. Kvůli obavám, aby nezničily ty naše, evropské, nejspíš brzo čeká některá auta z Východu uvalení cla.

Ne že by snad šlo o překvapení. O tom, jak se čínská konkurence rozvíjí v elektromobilitě a začíná tápajícím evropským automobilkám utíkat, se v odborných kruzích hovoří už řadu měsíců. Stejně jako o hrozbě, kterou srovnatelně bezpečná, ale zároveň podstatně levnější a softwarově vyspělejší auta na baterii z Číny představují pro evropský průmysl.

Dlouho se ale zdálo, že špičky EU v čele s von der Leyenovou toto riziko jako by vůbec nevnímaly. Naopak, tlačily na stále přísnější emisní normy, aniž by dbaly varování šéfů automobilek, kteří upozorňovali, že je to cesta do záhuby.

Když proto předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová minulý týden během projevu hodnotícího stav Unie zmínila rizika čínského subvencovaného exportu pro EU, byla reakcí spíš úleva. Pozdě, ale přece... Jistě, clo není ideální řešení, ve výsledku ho v ceně zaplatí evropští spotřebitelé, něco se ale s nefé­rovou čínskou invazí udělat musí.

Problém může být, že šéfka Evropské komise zatím nehovořila přímo o clech. Zmínila jen, že je nepřípustné, aby Čína nekale konkurovala evropským výrobcům, a že Komise zahájí vyšetřování. Od toho může být k uvalení obchodní přirážky na import čínských elektroaut ještě daleko.

Otázkou je, jestli v té době bude ještě co zachraňovat, neboť nástup čínských automobilek se zdá skutečně impozantní…