Projekt za 13 miliard dolarů, realizovaný firmou Sierra Nevada Corporation, je největší zakázkou v její historii (ilustrační obrázek)
Shutterstock.com
Velení ve vzduchu
Odolá radiaci i elektromagnetickému útoku. Americké letectvo testuje nový „letoun soudného dne“
Stroj označovaný jako SAOC má v případě jaderné války či jiné katastrofy umožnit prezidentovi USA řídit armádu ze vzduchu. Nahradí tak padesát let starou flotilu E-4B Nightwatch.
editor
Americké letectvo spolu s firmou Sierra Nevada Corporation (SNC) zahájilo letové zkoušky nového letounu SAOC (Survivable Airborne Operations Center). Tyto „letouny soudného dne“ mají v případě jaderného konfliktu nebo jiné globální krize zajistit nepřerušené velení ozbrojeným silám Spojených států.
První testovací let se uskutečnil 7. srpna 2025 v Daytonu v Ohiu, kde má SNC své inovační centrum. Zkoušky budou pokračovat až do roku 2026, a to nejen v Daytonu, ale i v kansaské Wichitě. Cílem je včas odhalit technické potíže a minimalizovat riziko zpoždění při vývoji.
Program SAOC má nahradit čtveřici E-4B Nightwatch, jejichž konstrukce pochází ze 70. let a které se blíží konci životnosti. V roce 2024 získala Sierra Nevada kontrakt v hodnotě 13 miliard dolarů na výrobu pěti nových strojů, přičemž dokončení celé flotily se plánuje do července 2036.
Základem SAOC je výrazně přestavěný Boeing 747-8. Stroj je vybaven zesílenou ochranou proti radiaci a elektromagnetickým pulzům, systémem moderních antén, počítačů a zabezpečené komunikace. Díky modulárnímu přístupu má být možné průběžně doplňovat nové technologie, což má letounu zajistit dlouhou životnost i v budoucnosti.
První z upravovaných 747-8 dorazil do Daytonu už v červnu 2024, krátce po uzavření kontraktu. Do dubna 2025 následovaly další tři kusy. Pro rozsáhlou přestavbu firma rozšiřuje kapacity: otevřela druhý hangár a staví další dva, z nichž první má být dokončen v říjnu 2025.
Pro společnost Sierra Nevada jde o největší zakázku v její šedesátileté historii. Firma věří, že úspěšná realizace projektu otevře cestu k dalším významným obranným kontraktům.
Současné E-4B, oficiálně nazývané Národní vzdušné operační středisko, zůstávají sice v provozu, ale po více než půlstoletí služby jsou na hraně životnosti. Nové SAOC mají zajistit, aby Spojené státy měly i v případě nejhoršího scénáře možnost velet armádě z bezpečného vzdušného velitelství.