Experti se nad opatřeními Evropské unie neshodnou. Na jednu stranu vyšší dovozní cla ochrání domácí produkci, na druhou stranu ale zvýší ceny výrobků
Ilustrační foto: Shutterstock.com
Evropská komise přitvrzuje: dovoz oceli z Asie čekají dvojnásobná cla
Evropský trh s ocelí vstupuje do turbulentního období. Evropská komise oznámila záměr drasticky omezit dovozní kvóty a zároveň zdvojnásobit dovozní cla z 25 na 50 procent, což podle obchodníků může vážně narušit konkurenci a ohrozit mezinárodní obchod.
vlb
Podle serveru OilPrice.com zůstávají ceny válcovaných ocelových svitků v Evropě zatím stabilní, přibližně na úrovni 570 eur (asi 13 880 korun) za tunu, ačkoli importy z jihovýchodní Asie – zejména z Malajsie a Indonésie – prudce rostou.
Tyto dodávky, sjednané už během léta, nyní míří do přístavů v Nizozemsku s cenami kolem 490 až 500 eur (11 930 až 12 180 korun) za tunu. „Přichází obrovské množství materiálu,“ uvedl jeden z obchodníků.
Ocel válcovaná za tepla má široké využití ve stavebnictví, výrobě panelů a trubek či jako vstupní surovina pro další zpracování.
Na rozdíl od Evropy, kde místní hutě usilují o ceny kolem 590 eur (asi 14 370 korun) za tunu, se importované produkty stávají cenově výrazně konkurenceschopnějšími.
Nový návrh Evropské komise má nahradit stávající opatření v červnu 2026. Počítá s tím, že bezcelní dovozní limit bude snížen na 18,3 milionu tun, tedy téměř o polovinu oproti současným 34,5 milionům tun.
Návrh rovněž zahrnuje požadavek, který má zamezit obcházení pravidel sledováním původu roztavení a odlití oceli.
Evropská komise chce opatření zavést krátce po schválení, avšak není zatím jasné, kdy bude o návrhu hlasovat Evropský parlament. „To je ta milionová otázka,“ komentoval jeden z obchodníků.
Situaci navíc komplikuje i nový mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM), tzv. „uhlíkové clo“, který má vstoupit v platnost 1. ledna 2026.
Obchodníci se obávají, že kombinace nových cel a CBAM povede k monopolnímu postavení evropských oceláren, což by mohlo potlačit obchod a přesměrovat dovoz do třetích zemí.
„Obavy z retroaktivního uplatnění cel kvůli nejasné politice CBAM už nyní omezují objem dovozu do Evropy,“ uvedly zdroje OilPrice.com.
Komise přitom už v září avizovala, že pro deset zemí zavede výchozí emisní hodnoty pro výpočet uhlíkové stopy dovážených výrobků – konkrétní seznam států ale zatím nezveřejnila.