Předseda Pirátů Zdeněk Hřib
Michal Čížek / Echo24
Pražská doprava
Nový poslanec Hřib pod palbou opozice i partnerů. Paralýzu pražské dopravy Pirát odmítá
Komunální volby včetně klíčové Prahy klepou na dveře. Piráty na pražském magistrátu čeká ve středu mimořádné zastupitelstvo, které iniciovalo opoziční ANO, protože chce řešit mimo jiné rekonstrukci Libeňského mostu, kterou zablokoval antimonopolní úřad.
Dominik Stein
Jasný soupis stavu všech klíčových dopravních projektů chce ovšem i koalice, tedy partneři Pirátů. Hřib kritiku ANO odmítá a u koaličních partnerů se diví, že nechtějí, aby účty skládal i Jiří Pospíšil, který též magistrátní radu opouští.
Pražské ANO míní, že doprava je nejslabším článkem magistrátní koalice. „Piráti už dávno nezvládají spravovat oblasti, které mají na starosti.
Nechtějí své kauzy vysvětlovat, konstruktivně řešit, natož jim předcházet. Jejich nečinnost zásadně poškozuje Prahu a to nemůžeme přehlížet,” odůvodnil schůzi zastupitel a šéf pražského ANO Ondřej Prokop.
Kde vidí chyby? „Pod vedením Zdeňka Hřiba paralyzuje město rekordní počet uzavírek a jejich koordinaci navzdory našim opakovaným výzvám odmítá řešit,“ uvedl Prokop, co považuje za problém.
„Stejně tragická je i bilance u dopravních staveb a to od vyškrtnutí klíčových projektů, jako je Radlická radiála, z návrhu rozpočtu, přes neúnosné zdržení a prodražení u městského okruhu, až po protizákonný postup při rekonstrukci Libeňského mostu,“ míní Prokop.
Jasný výčet chce i koalice
V pondělí byly navíc oznámeny změny na pozicích v Radě hlavního města Prahy: dva muže, kteří míří do Poslanecké sněmovny, radního pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) a radního pro kulturu Jiřího Pospíšila (TOP 09), nahradí Jaromír Beránek (Piráti) a Tomáš Slabihoudek (TOP 09).
Koaliční partneři Pirátů, koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) a hnutí STAN, přitom zdůraznili, že gesce dopravy je pro Prahu zcela zásadní a vyžaduje odpovědné předání agendy, aby byla zajištěna návaznost rozpracovaných procesů.
„Doprava je pro Prahu nejdůležitější resort. Proto očekáváme od pana náměstka Hřiba jasný soupis stavu všech klíčových projektů – od velkých staveb přes výběrová řízení až po soudní spory. Tento tzv. dopravní účet potřebuje nejen jeho nástupce, ale i všichni koaliční partneři a samozřejmě Pražané, kterým je za své působení odpovědný,“ uvedl předseda pražské organizace Spolu Tomáš Portlík (ODS).
Stejně tragická je i bilance u dopravních staveb.
„Personální změny k politice patří, ale nesmí ohrozit chod města. Proto je nutné, aby byla agenda v dopravě předána transparentně a v úplnosti. Jen tak dokážeme pokračovat v projektech, které jsou pro Pražany klíčové, a zajistit, aby město fungovalo bez výpadků,“ uvedl primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Zástupci Spolu a STAN se shodli, že standardní personální výměny musí být doprovázeny odpovědným předáním všech agend. „Pro Prahu je důležité, aby se nezastavily hlavní rozvojové dopravní stavby, které jsou klíčové pro řadu projektů územního plánování,“ doplnil náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).
Hřib: Průjezdnost je nad průměrem Evropy
Předseda Pirátů Hřib, který o předminulém víkendu získal mandát poslance, kritiku odmítá. „S radostí koaliční partnery, primátora a především svého nástupce ve funkci Beránka seznámím s aktuálním stavem klíčových investic i s tím, že Praha je, co se týče průjezdnosti autem, v pásmu lepšího průměru v mezinárodním srovnání s obdobnými evropskými metropolemi,“ sdělil Echu. Předpokládá prý, že stejně bude postupovat v předání agendy svému nástupci i Pospíšil v gesci kultury.
„Jde například o významnou rekonstrukci Vinohradského divadla. Nehledě na to, že podobné účty budou voličům skládat všichni radní z pražské koalice v blížících se komunálních volbách,“ doplnil Hřib, bývalý pražský primátor.
Piráti dle Hřiba mají „jasný plán, jak misi v oblasti dopravy dotáhnout“. „Dokončujeme stavbu Dvoreckého mostu a stavíme Metro D. Praha také zažívá tramvajový boom: stavíme třeba tramvajovou trať Počernická, nebo v horní části Václavského náměstí, v příštím roce začnou práce na třech tramvajových tratích na Nové Dvory, Strahov nebo na Nákladové nádraží Žižkov,“ uvedl předseda Pirátů.
Připomněl též, že Praha soutěží ve spolupráci se Středočeským krajem rozsáhlou zakázku na nové vlaky či opravy klíčových komunikací. Podle Hřiba tak bude zcela zásadní uhájit financování pro všechny budoucí potřeby rozvoje pražské dopravy i v rozpočtu pro rok 2026.
Další volby do všech obecních a městských zastupitelstev proběhnou v ČR v příštím roce, konkrétně na podzim. Konají se každé čtyři roky a počet volených zastupitelů se odvíjí od velikosti obce nebo městské části. Praha, která má rozpočet jako jedno z větších ministerstev ČR, je ale specifická v tom, že Pražané si volí nejen zástupce do svých městských částí, ale také na celopražský magistrát.
Primátor, který vede Radu hlavního města, je pak postaven na roveň hejtmanům, kteří vedou 13 krajů ČR a hlavní město je tím čtrnáctým.