Vrtulník NH90
NH Industries
Evropský letecký projekt přistál tvrdě – Norsko vrací vrtulníky NH90
Někdy ani vrtule nestačí, aby projekt vzlétl. Norský plán na modernizaci vrtulníkové flotily skončil tvrdým přistáním. Po letech frustrací, zpoždění a technických problémů se Norsko a evropský výrobce NH Industries (NHI) dohodli na rozchodu: výrobce zaplatí Oslu 375 milionů eur (432 milionů dolarů) jako vyrovnání za zrušenou smlouvu na dodávku vrtulníků NH90.
šéfredaktor
V rámci dohody se Norsko zavázalo vrátit všech 14 strojů spolu s náhradními díly, nástroji a specializovaným vybavením. Podle společného prohlášení budou tyto prostředky reintegrovány do širšího programu NH90, aby mohly posloužit jiným uživatelům. Dojednání probíhalo za zprostředkování okresního soudu v Oslu. Jak obě strany uvedly: „Toto řešení odráží vzájemnou dohodu o konečném ukončení všech souvisejících sporů.“
Konec iluzí
Norsko si NH90 objednalo už v roce 2001 s cílem posílit pobřežní hlídku a protiponorkové operace. Co však mělo být modernizací, se rychle proměnilo v noční můru. Dlouhá zpoždění, technické závady a zejména náročná údržba podlomily důvěru ozbrojených sil.
V roce 2022 ministr obrany Bjørn Arild Gram oznámil zrušení kontraktu a nekompromisně shrnul situaci: „Bez ohledu na to, kolik hodin naši technici odpracují a kolik náhradních dílů objednáme, NH90 nikdy nebude schopný splnit požadavky norských ozbrojených sil.“
Tehdy Norsko požadovalo odškodnění ve výši 5 miliard norských korun (cca 525 milionů dolarů). Výsledná částka je nižší, ale umožnila rychlý konec právní bitvy a obrácení listu.
Americká náhrada, evropské rozpaky
Zatímco NH Industries zpracovává následky, Norsko už přešlo k náhradnímu plánu. V roce 2023 schválilo akvizici šesti amerických vrtulníků Sikorsky MH-60R Seahawk za 1,1 miliardy dolarů. Tam, kde evropský projekt narazil, Američané přistáli bez větších komplikací.
Problémy se však neomezují jen na sever. Belgický ministr obrany Theo Francken letos označil nákup transportních verzí NH90 za „špatnou koupi“ a avizoval jejich vyřazení. Kritika tedy pokračuje a pro NH Industries představuje nejen reputační šrám, ale i překážku v dalším prodeji.
Navzdory tomu generální ředitel NHI Axel Aloccio loni tvrdil, že NH90 má stále potenciál. Zmínil zejména zájem ze strany Blízkého východu a odhadoval poptávku mezi 50 až 100 stroji. Otázkou zůstává, zda takový optimismus ustojí realitu.
Z norského příběhu plyne jedno jasné ponaučení: ani evropská technologická spolupráce nezaručuje úspěch, pokud chybí provozní spolehlivost. NH90 měl být moderním řešením, ale stal se symbolem nenaplněných očekávání. A když vrtulník místo vzletu vyžaduje permanentní servis, není to výkvět inženýrství, ale ztracená investice.