Výrobce legendárního vrtulníku, který proslavil i neméně slavný film Black Hawk Down, se úspěchem pochlubil v oficiální tiskové zprávě
Sikorski / Lockheed Martin (oficiální PR)
Piloti jsou na odpis
Revoluce ve vojenském létání: Američan bez pilotní licence ovládl slavný Black Hawk za 60 minut
Bez výcviku, bez zkušeností a jen s tabletem v ruce – příslušník americké Národní gardy zvládl během necelé hodiny řídit autonomní vrtulník Black Hawk.
editor
Americký příslušník Národní gardy bez jakéhokoli pilotního výcviku zvládl během necelé hodiny ovládat autonomní vrtulník Black Hawk. Stalo se tak při letošním cvičení Northern Strike 25-2 v Michiganu, kde poprvé v historii člověk bez letecké zkušenosti dokázal řídit vojenský stroj této kategorie.
Pomocí jednoduchého dotykového tabletu dokázal voják plánovat úkoly a ovládat vrtulník Optionally Piloted Vehicle (OPV) Black Hawk, který může fungovat jako klasický pilotovaný stroj, nebo plně autonomně.
V rámci cvičení dokonce zcela na dálku přepravil náklad o hmotnosti 2,9 tuny – vodní cisternu přezdívanou „water buffalo“, píše specializovaný web Defense News.
Podle společnosti Sikorsky, která patří do koncernu Lockheed Martin, proběhlo během cvičení několik premiér: vrtulník například dopravoval výsadkáře na různá místa i simuloval zdravotnickou evakuaci.
Při jedné z akcí ovládal gardista stroj na dálku z paluby pobřežní hlídkové lodi více než 70 námořních mil od místa operace. Po shození nákladu následoval okamžitý přechod k výsadku jednotek.
OPV Black Hawk také zvládl poprvé v historii šest po sobě jdoucích nakládek a vykládek raketových kontejnerů HIMARS. Technologie ukazuje, že vrtulník může fungovat i jako velký dron schopný provádět náročné úkoly bez ohrožení posádky.
„V podmínkách, kde je logistika ohrožená, nabízí Black Hawk fungující jako velký dron velitelům větší flexibilitu a odolnost,“ uvedl Rich Benton, viceprezident Sikorsky.
Autonomní schopnosti stroje umožňuje systém Matrix, vyvinutý společně agenturou DARPA a firmou Sikorsky. Díky němu může vrtulník plynule přecházet mezi pilotovaným a nepilotovaným režimem.
Stejná technologie je základem i pro nový plně autonomní model U-HAWK, který firma představila letos na podzim ve Washingtonu.
Zkušenost z Michiganu podle odborníků potvrzuje, že i složité vojenské systémy lze ovládat intuitivně – a že éra, kdy vojenské vrtulníky zvládne řídit člověk bez pilotní licence, už není vzdálená.