Neviditelné iPhony, neprokazatelné miliardy. Insolvence e-shopu Mamut.cz se proměňuje ve válku věřitelů
Hrot24, vygenerováno v Midjourney
Neviditelné iPhony, neprokazatelné miliardy. Insolvence e-shopu Mamut.cz se proměňuje ve válku věřitelů
Insolvenční kauza kolem společnosti Mammoth, provozovatele e-shopu Mamut.cz, se točí kolem statisíců zmizelých zařízení Apple. Jejich fyzické dodání však zůstává nadále ničím nedoloženo. Hlavní věřitelé – T-Mobile a J&T Leasing – tvrdí, že dodávky proběhly, avšak klíčové důkazy v podobě předávacích protokolů chybí.
šéfredaktor
Místo přímé distribuce přes Apple byla zvolena síť neautorizovaných zprostředkovatelů, což nyní vyvolává vzájemné spory mezi samotnými věřiteli. Plus4U, mateřská společnost Mammoth, upozorňuje že obchodní model byl od počátku neprůhledný a ekonomicky neudržitelný – a právní precedent ze souvisejícího případu naznačuje, že bez jasných důkazů nemusí být pohledávky uznány ani v případě insolvence Mammoth.
Celá kauza kolem společnosti Mammoth a jí provozovaného e-shopu s elektronikou Mamut.cz se točí kolem více než 300 tisíc kusů zařízení Apple. Podle insolvenčního správce Pavla Fabiána zmizelo celkem 107 tisíc iPhonů a 361 tisíc sluchátek, které měly být obchodovány právě skrze infrastrukturu zmíněného e-shopu. Tyto objemy zboží nicméně nadále zůstávají ničím nepodloženy. K dispozici nejsou ani předávací protokoly, které by naznačovaly, že dodávky skutečně proběhly. To rozporují i zástupci společnosti Plus4U, která je mateřskou firmou Mammoth. Obě společnosti jsou součástí koncernu Unicorn, který patří českému podnikateli Vladimíru Kovářovi.
„Označení společnosti Mammoth za epicentrum kauzy může být mediálně atraktivní, ale fakticky je zavádějící. Mammoth je sice epicentrem následků, ale nikoliv příčin. Ty leží v daném řetězci mnohem dříve – u těch, kteří celý systém nastavili a uvedli do pohybu,“ komentuje situaci Jan Charvát, tiskový mluvčí společnosti Plus4U. V kauze přitom figurují dva hlavní věřitelé společnosti Mammoth – mobilní operátor T-Mobile Czech Republic a finanční instituce J&T Leasing (JTL). Oba subjekty mají vůči společnosti pohledávky v řádu stovek milionů až miliard korun. Ani mezi nimi však nepanuje shoda na tom, zda, jak a kdy dodávky zboží proběhly.
Ačkoliv T-Mobile vystupoval jako autorizovaný prodejce zařízení značky Apple, dodávky do Mammothu měly probíhat prostřednictvím dvou neautorizovaných subjektů – společností Z+M a General Technologies. S oběma nyní mobilní operátor vede spory, v nichž se brání úhradě závazků a namítá, že má pochybnosti o tom, zda zařízení v rámci dodavatelského řetězce vůbec existovala. Po společnostech požaduje, aby předložily důkazy o tom, že zařízení skutečně nakoupily. Podle Charváta z Plus4U jde o absurdní situaci.
„Společnost T-Mobile zavedením tohoto modelu již od počátku přistoupila na zcela nestandardní a nelogický obchodní model, neboť namísto využití výhod plynoucích z přímé smlouvy T-Mobile s výrobcem Apple, upřednostnila neautorizované dodavatele a sama se tak stala přeprodejcem druhé kategorie. T-Mobile nijak nekontroloval obsah údajných dodávek do společnosti Mammoth, a přesto na ni dnes ukazuje jako na viníka, ačkoliv sám neví, zda a jaká zařízení byla z jeho strany skutečně dodána,“ kritizuje Charvát nastavený obchodní model.
Nelogicky podle něj postupovala i JTL. Ta do schématu přistoupila jako další významný dodavatel na základě dohody s jednotlivými pracovníky T-Mobile a za tímto účelem založila stoprocentně vlastněnou dceřinou společnost Rentalit. Jejím úkolem mělo být odebírat zařízení od takzvaných primárních dodavatelů a následně je dodávat JTL. Ta je poté přeprodávala společnosti Mammoth s navýšením přesahujícím 50 %. „Ani JTL není schopná jednoznačně doložit, jaká zařízení a v jakém množství dodala. Neměla tedy i ona rozpoznat ekonomický nesmysl celého obchodního modelu?“ táže se Charvát.
Insolvence se původně měla týkat dvou subjektů – kromě Mammoth také firmy J.A.E., která v dodavatelském řetězci vystupovala jako „prostředník“. To znamená, že měla přijímat zařízení od předchozích článků a dále je přeprodávat přímo Mammothu nebo Rentalitu. Insolvenční návrh proti J.A.E. byl nicméně soudem zamítnut, protože protokoly o předání zboží nedostatečně prokazovaly, že k fyzickému předání skutečně došlo. Právě to se stalo precedentem pro pohledávky v řízení proti Mammothu, kde si T-Mobile nárokuje přibližně 3 miliardy korun a JTL okolo 300 milionů.
„Důkazní situace v insolvenci společnosti Mammoth závisí na obdobných předávacích protokolech, kterými se hlavní věřitelé T-Mobile a JTL snaží dokázat, že tvrzené objemy zboží byly skutečně dodány. Pokud to však nestačilo k prokázání předání u společnosti J.A.E., lze si v právním státě jen těžko představit, že to bude stačit u společnosti Mammoth,“ komentuje situaci Jan Charvát. Oba věřitelé navíc nějakým způsobem přesouvají obvinění. T-Mobile podal trestní oznámení na insolvenčního správce Fabiána s tvrzením, že nadržuje jiným stranám. JTL naopak popírá pohledávky T-Mobile s tím, že právě tento operátor zpochybňuje objem dodávek, a proto nelze spoléhat na jeho tvrzení.
„Je tak patrné, že hlavním věřitelům, tj. společnostem JTL a T-Mobile, již došly náboje – pokud někdy nějaké měly – a teď se snaží hurónským řevem přesvědčit veřejnost o plném zásobníku. Nic než křik tonoucího bychom však za tím hledat neměli,“ uzavírá tiskový mluvčí Plus4U.