Sociální sítě jsou hlavním zdrojem informací pro Američany ve věku od 18 do 54 let

Sociální sítě jsou hlavním zdrojem informací pro Američany ve věku od 18 do 54 let

Shutterstock.com

Média

Sociální sítě se poprvé staly nejčastějším zdrojem informací v USA, v Česku je trend opačný

Důvěra Čechů v média se meziročně zvýšila o dva procentní body na 33 procent.

čtk

Sociální sítě se poprvé staly komunikačním kanálem, odkud čerpalo zprávy nejvíce Američanů. Uvádí to dnes vydaná zpráva institutu Reuters pro studium žurnalistiky (RISJ).

Sociální sítě tak díky popularitě, kterou mají mezi mladšími lidmi, přeskočily televizní zpravodajství, které preferují starší lidé. V České republice je podle RISJ trend opačný a čerpání informací ze sociálních sítí i internetových platforem klesá. Sestupný trend ale zaznamenávají i další kanály.

Podíl lidí, kteří čerpají informace ze sociálních sítí podle RISJ ve Spojených státech silně stoupá. V letošním průzkumu 54 procent respondentů tvrdilo, že se informovalo na sociálních sítích, byť to nemusel být jejich nejdůležitější informanční zdroj.

Bylo to poprvé více než v případě televize, kde čerpá informace každý druhý Američan, a jiných on-line platforem. Podíl lidí, kteří své informace získávají na sociálních sítích, meziročně posílil o šest procentních bodů.

„Změny jsou do značné míry způsobeny mladší skupinou,“ uvádí zpráva. Sociální sítě jsou hlavním zdrojem informací pro Američany ve věku od 18 do 54 let.

I v kategorii lidí ve věku 45 až 54 let sociální sítě s 34 procenty poráží televizi, která byla v této skupině hlavním zdrojem informací pro 28 procent osob. Televize je ale hlavním informačním kanálem pro lidi nad 55 let.

Mezi Američany si získaly velkou oblibu někteří komentátoři a novináři, kteří publikují na sociálních sítích a platformách jako Youtube a X. Podle průzkumu 22 procent Američanů v týdnu před dotazováním vidělo či jinak zaznamenalo výstupy moderátora Joea Rogana a 14 procent pak komentátora Tuckera Carlsona.

„Některé z těchto nepopulárnějších osobností nadměrně oslovují mladé muže, pravicové posluchače a čtenáře či lidi s nízkou důvěrou v zavedená média,“ uvádí RISJ.

Ve Spojených státech považuje za svůj hlavní zdroj informací sociální média 34 procent lidí. To je výrazně více než v evropských zemích.

V Británii to je 20 procent lidí, ve Francii 19 procent a v Dánsku 12 procent. Podle RISJ se tak preference Američanů přibližují trendům, které lze pozorovat v Africe, Latinské Americe a části Asie.

V České republice používání sociálních sítí pro čerpání informací spíše oslabuje, ukazuje průzkum RISJ. V letošním průzkumu 44 procent respondentů tvrdilo, že čerpalo zprávy ze sociálních sítí. Loni to bylo 45 procent a v roce 2018 podíl dosáhl svého maxima v historii průzkumu RISJ – 56 procent.

Dlouhodobě však klesají podíly všech mediálních kanálů. Například podíl lidí, kteří se informují prostřednictvím televize, klesl z 81 procent v roce 2018 na 60 procent v roce 2025, u tištěných médií se podíl snížil ve stejném období z 28 procent na 14 procent. Rádio nebylo do průzkumu zařazeno.

Důvěra Čechů v média se meziročně zvýšila o dva procentní body na 33 procent. Největší důvěru měli respondenti v Českou televizi a Český rozhlas (shodně 59 procent), a třetí byla CNN Prima News s 57 procenty.

Nejméně lidí důvěřovalo deníku Blesk, kterému vyjádřilo nedůvěru 56 procent respondentů. Česká tisková kancelář nebyla do výběru médií zahrnuta.

RISJ uskutečnila svůj průzkum ve 48 zemích světa. V České republice získala údaje od 2000 respondentů prostřednictvím on-line dotazníku.

Takový způsob zkoumání může podhodnotit preference uživatelů, kteří mají menší či žádný přístup k internetu. Často se jedná o seniory či chudší lidi. Toto zkreslení je podle RISJ minimální v zemích, kde internet používá nejméně 95 procent lidí. V ČR tento údaj činí 86 procent, v USA 93 procent.