Oblíbenou komunikační aplikaci WhatsApp měsíčně využívají více než tři miliardy lidí
Foto: Markus Mainka / Shutterstock.com
Aplikace WhatsApp dlouho vzdorovala, ale už začne zavádět reklamy. Uživatelé se bouří
Oblíbená komunikační aplikace WhatsApp, kterou měsíčně využívají přes tři miliardy uživatelů, vstupuje do nové fáze monetizace. Společnost Meta, pod níž aplikace spadá, oznámila, že začne zavádět reklamy a placené funkce. Společnost přitom takový krok dlouhodobě odmítala. Na sociálních sítích se již zvedá vlna odporu.
max
V rámci snah o zvýšení ziskovosti zavádí aplikace patřící americkému gigantu Meta, kam spadá například i Facebook, několik změn. Nově si například budou uživatelé moci předplácet kanály. Jejich tvůrci naopak budou moci zvýšit svůj dosah placenou propagací.
Reklamy se mají zobrazovat ve statusech nebo takzvaných stories, které po 24 hodinách zmizí. Podle firmy se nedotknou chatovacích funkcí a oblastí aplikace.
WhatsApp zdůrazňuje, že i přes zavedení reklamních formátů zůstává komunikace mezi uživateli zabezpečená koncovým šifrováním. Meta podle svého vyjádření nebude využívat obsah zpráv, hovorů ani skupin k cílení reklamy.
Reklamy a doporučené kanály budou určovány na základě údajů jako je jazyk, lokalita nebo interakce s obsahem.
Na sociálních sítích se však proti kroku zvedá vlna odporu. Řada uživatelů změnu silně kritizuje, objevují se označení jako „nejhloupější rozhodnutí společnosti v historii“.
Někteří uživatelé také hrozí smazáním aplikace a odchodem na jiné chatovací platformy, jako je Signal nebo sociální síť Telegram. Negativní vlny si všímá například Daily Mail.
Nové funkce se budou zavádět postupně v následujících měsících. Firmy a správci kanálů již nyní mohou začít využívat nástroje k nastavení předplatného či propagace.
Podle serveru The Verge společnost Meta dosáhla loni na 160 miliard dolarů příjmů z reklam. Původní tvůrci WhatsAppu monetizaci platformy dlouhodobě odmítali. Meta chatovací aplikaci koupila v roce 2014. O zavedení reklam společnost mluvila od roku 2018.