Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Miliardová přestavba Masarykova nádraží v Praze začala, hotovo má být za tři roky

Na Masarykově nádraží v Praze dnes oficiálně začala jeho přestavba. Vznikne platforma nad kolejištěm, lepší spojení s Florencí a namísto dosavadních sedmi kolejí budou vlaky přijíždět na kolejí devět. Bude také nový vestibul a odpočinková plocha. Hotovo má být v roce 2027 a přestavba vyjde na 3,39 miliardy korun.

Miliardová přestavba Masarykova nádraží v Praze začala, hotovo má být za tři roky
Masarykovo nádraží - vizualizace | Penta Real Estate

Stavbu dnes slavnostně zahájili ministr dopravy Martin Kupka (ODS), generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda a zástupci hlavního města, stavebníků a firmy Penta, která vlastní okolní domy. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Strabag Rail a Strabag. Na přestavbu nádraží získala SŽ téměř 84 procent financí z evropských fondů.

Masarykovo nádraží je nejstarším nádražím v metropoli. Denně jím projde až třicet tisíc cestujících. Nádraží bude po přestavbě trati z Prahy na Kladno a Letiště Václava Havla v Ruzyni výchozí stanicí dráhy na letiště.

Masarykovo nádraží

Masarykovo nádraží - vizualizace Masarykovo nádraží - vizualizace Masarykovo nádraží - vizualizace Masarykovo nádraží - vizualizace+9

„Jsme na začátku unikátní proměny nejenom samotného nádraží, ale unikátní proměny veřejného prostoru. Cílem je vytvořit kvalitní dopravní uzel, ale zároveň vytvořit místo, kde se lidem bude líbit. Rozhodli jsme se jej opravit za pochodu, protože bychom neměli kam dopravu vymístit,“ řekl Kupka.

Nejvýraznější změnou oproti nynějšímu stavu bude nová platforma, která překlene celé kolejiště. Lidem umožní přejít z Florence do Hybernské ulice a z Masarykova na hlavní nádraží. Vznikne rovněž nový vestibul pro cestující čekající na vlak. Z něj se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy na jednotlivá nástupiště. Schodiště a rampa propojí nádraží s ochozem nedávno vybudovaného komplexu Masaryčka. Přístup bude možný rovněž do sousedního hotelu.

Masarykovo nádraží - vizualizace

Část platformy osadí dělníci zelení, a vznikne tak místo, kde budou moci obyvatelé metropole relaxovat. Osvětlení nebo rozhlas budou mít energii z fotovoltaických článků, které stavebníci zabudují do zastřešení platformy. Zeleň bude zavlažována dešťovou vodou, kterou budou zadržovat retenční nádrže.

Stavební práce nebudou mít podle SŽ výraznější vliv na železniční dopravu. Vždy se bude jednat o částečná omezení. První dílčí omezení provozu bude letos v létě o prázdninách, kdy vlaky ve směru od Vysočan nepojedou na Masarykovo nádraží, ale na hlavní nádraží.

První vlak přijel na Masarykovo nádraží slavnostně 20. srpna 1845. Předtím byla na dnešním území města konečná stanice koněspřežné dráhy z Lán na Brusce z roku 1831. Nádraží postavilo konsorcium společností Vojtěcha Lanny a bratří Kleinů v letech 1844 až 1845. Polohu nádraží a kolejiště navrhl Jan Perner, budovy architekt Antonín Jüngling. Nádraží vzniklo jako konečná stanice dráhy z Olomouce a Vídně do Prahy.