Sídlo Správy železnic

Sídlo Správy železnic

Zdroj: Shutterstock.com

Zásah kriminalistů na SŽ a ŘSD vysvětlen: NCOZ prověřuje tendry na Masarykovo nádraží a dálnici D3

Vyšetřování NCOZ se soustředí na několik miliardových zakázek Správy železnic a Ředitelství silnic a dálnic, přičemž pozornost vzbuzuje zejména navýšení cen u modernizace Masarykova nádraží a dostavby dálnice D3. Případy zahrnují vazby mezi představiteli institucí a podnikateli, které detektivové nyní prověřují.

čtk

Kriminalisté se v souvislosti s úterním zásahem v sídlech Správy železnic (SŽ) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zabývají mimo jiné zakázkami na modernizaci Masarykova nádraží v Praze či dostavbu dálnice D3. Tendr na stavební práce na dálničním tahu na jihu Čech byl podle detektivů předražený, napsal dnes server Odkryto.cz. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla však bylo navýšení ceny transparentní a v souladu se zákonem, řekl dnes ČTK Mátl.

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) zasahovali kvůli zakázkám ŘSD a SŽ v úterý na několika místech. Nikoho nezadrželi ani neobvinili. Z firem si odnesli dokumenty.

Z listin podle serveru vyplynulo, že se případ týká Mátla, ředitele Správy železnic Jiřího Svobody a jejich vazeb na podnikatele Jaroslava Veverku a advokáta Martina Páska. Policisté prověřují podle Odkryto.cz několik miliardových zakázek. Například tendr na stavební práce v úseku dálnice D3 mezi Úsilným a Hodějovicemi na Českobudějovicku se měl prodražit o téměř třetinu, tedy o dvě miliardy korun.

„Všechny procesy na ŘSD včetně změn D3 proběhly plně transparentně v souladu se zákonem. Na D3 došlo zatím k navýšení ceny o asi 27 procent z důvodu nutných změn technologie tunelu a kompenzace za neočekávaný narůst cen, což je ale dlouhodobě známá záležitost a pod zákonnými limity, která se řešila na všech úrovních včetně ministerstva dopravy. Vše je řádně zveřejněno v registru smluv,“ řekl dnes ČTK Mátl. Dodal, že firma detektivům poskytla veškeré podklady.

Server již dříve uvedl, že se policie zajímá také o zakázky na budování nádraží v Brně. Zásah se podle něj týkal i tendru na obnovu železničního uzlu v Pardubicích. Jeho rekonstrukce stála téměř sedm miliard korun bez DPH a trvala téměř čtyři roky. Skončila loni v květnu.