Martin Wichterle

Martin Wichterle

David Turecký

Martin Wichterle: Jak udělat z Česka světovou značku a stát se technologickou velmocí

Jeho předkovi znárodnili továrnu, a tak ji vybudoval znovu. Podnikatelského ducha má i po svém slavném dědečkovi-vynálezci. Nyní byznysmen a miliardář Martin Wichterle stojí v popředí tzv. Druhé ekonomické transformace, iniciativy s cílem posunout stát mezi výrobní a technologickou špičku a vybudovat hrdé a úspěšné Česko. Jaký recept na to Wichterle nabízí a na co se musíme připravit? Nejen o tom s ním hovořil šéfredaktor magazínu HROT Tomáš Otta.

Tomáš Otta

Galerie (5)

Ze své rohové kanceláře v nové administrativní budově v pražských Holešovicích má senzační výhled. Nenabízí panorama Hradčan, ale pohledy na protější malebné trojské vinice a dramatické skály. Taková krajina musí Martinovi Wichterlemu, původní profesí geologovi, vyhovovat.

„Támhle na tom kopci produkují víno, ke kterému vzhlížejí i na Moravě,“ povídá. Charismatický padesátník, oblečený do stylové černé, je v uvolněné náladě.

Martin Wichterle založil krátce po revoluci specializovanou geologickou firmu. Po velice úspěšném exitu na přelomu milénia však vstoupil do průmyslového odvětví – vzkřísil kdysi slavnou značku Wikov. Založenou jeho pradědečkem Františkem.

Sedíme u konferenčního stolku a jeho předek František Wichterle na nás majestátně shlíží z obrazu v opulentním rámu. Během rozhovoru se můj pohled několikrát oprávněně stočí k jeho výstavním licousům. Hovoříme zejména o potřebě nového brandingu Česka, který Wichterle chystá coby jeden ze signatářů Druhé ekonomické transformace.

Martin Wichterle

Martin Wichterle

David Turecký

Na téma silné promluvy Česka v zahraničí před ním opatrně rozvíjím svou teorii o českém průmyslu, který mnozí už nyní, co se schopností a kvality týká, hodnotí jako „Německo B“. Je to tak dobře? A proč je branding pro zemi tak důležitý?

„Branding je důležitý samozřejmě u jakéhokoli produktu. Ale branding státu je ještě o level výše,“ začíná Wichterle.