Internetové a zásilkové obchody tradičně rostou, ale v září jen 4,2 % (vloni přes 20 %)
Vygenerováno v Nano Banana
Spotřebitelé drží peníze stranou, růst maloobchodu klesl na 2,6 procenta
Maloobchodní tržby v září zpomalily, přičemž meziročně vzrostly jen o 2,6 % a meziměsíčně poklesly o 0,2 %. Sezónní nákupy školních potřeb a podzimního oblečení ovlivnily tempo růstu, zatímco internetové a zásilkové obchody vykázaly výraznější zpomalení.
Tereza Krček
Růst maloobchodních tržeb v září zpomalil meziročně ze srpnových 3,3 % na 2,6 %, meziměsíčně tržby poklesly o 0,2 %. Pomalý meziroční růst překvapil analytiky, kteří s ním nepočítali ani v nejpesimističtějších odhadech. Meziměsíční pokles byl způsoben svižným srpnovým růstem.
V září lidé dokupují potřeby a vybavení do škol, přičemž pořizují také podzimní oblečení. Loni spotřebitelé odsunuli nákup oblečení a obuvi právě na září, což vytvořilo vysokou srovnávací základnu. Letos hlavní nákupy uskutečnili již v srpnu.
Maloobchodní sektor vykazuje v rámci jednotlivých odvětví značné rozdíly. Tradičně profitují internetové a zásilkové obchody, které rostou s drobnými výjimkami od ledna 2024 úctyhodným dvouciferným tempem. Zářijové výsledky však ukázaly na výraznější zpomalení růstu v této kategorii na 4,2 %, což je způsobeno vysokou srovnávací základnou z minulého roku, kdy internetové a zásilkové obchody rostly meziročně o více než 20 %.
Stále předpokládáme, že se maloobchodní tržby za celý rok 2025 zvýší meziročně okolo 4 %. Míra úspor domácností zůstává historicky nadprůměrná a lidé si z opatrnosti odkládají peníze stranou.
Autorka je analytička Raiffeisenbank
Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz