Politici v EU nechápou, že Green Deal vše výrazně prodraží, varují firmy

Zdánlivě nesouvisející zprávy, které přicházejí z různých zemí EU, ukazují na to, že evropští politici nejsou připraveni přiznat obyvatelům ani firmám, že s nástupem Green Dealu bude vše dražší.

Zdánlivě nesouvisející zprávy, které přicházejí z různých zemí EU, ukazují na to, že evropští politici nejsou připraveni přiznat obyvatelům ani firmám, že s nástupem Green Dealu bude vše dražší.

Celý článek
0

Jak italský bankéř vyzval na souboj německé politiky – a má velkou šanci uspět

Šéf UniCredit Andrea Orcel chce německou Commerzbank. Tamní politici mu ji nechtějí prodat. Konečné slovo bude patřit Evropské centrální bance.

Šéf UniCredit Andrea Orcel chce německou Commerzbank. Tamní politici mu ji nechtějí prodat. Konečné slovo bude patřit Evropské centrální bance.

Celý článek
0

To už jste přehnali. Ryanair kvůli vysokým poplatkům úplně odchází ze tří německých letišť

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair omezí nebo úplně zruší některé své linky v Německu. Nelíbí se jim, že německá letiště mají příliš vysoké poplatky.

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair omezí nebo úplně zruší některé své linky v Německu. Nelíbí se jim, že německá letiště mají příliš vysoké poplatky.

Celý článek
0

Má se ruské námořnictvo bát? Kyjev modernizuje a zvyšuje produkci protilodních neptunů

Ukrajina modernizuje své protilodní střely Neptun. Zvyšuje jejich dosah až na tisíc kilometrů a výrazně navýšila i jejich výrobu. Pro ruskou Černomořskou flotilu to není dobrá zpráva, střely totiž na začátku války potopily raketový křižník Moskva.

Má se ruské námořnictvo bát? Kyjev modernizuje a zvyšuje produkci protilodních neptunů
Neptuny jsou postrachem ruských lodí | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Až desetinásobné zvýšení produkce protilodních střel Neptun a také zvýšení doletu na tisíc kilometrů má Ukrajině výrazně zlepšit vyhlídky na ovládnutí Černého moře. Znamenalo by to také zesílení tlaku na ruskou Černomořskou flotilu.

Konstatovala to zpráva komise pro strategii národní obrany v americkém Kongresu, která analyzuje bezpečnostní situaci ve světě s ohledem na vojenské kapacity Spojených států. Ukrajina si modernizací protilodních střel, jež může využívat i pro ničení pozemních cílů, otevírá další možnosti, jak udeřit hluboko na ruském území, dodali autoři zprávy. A kompenzuje si tím i omezené dodávky západních raket, jako je Storm Shadow nebo ATACMS.

Ukrajinské rakety Neptun se nejvíce proslavily už krátce po napadení Ruskem, kdy v dubnu 2022 potopily chloubu ruské Černomořské flotily: vlajkovou loď a raketový křižník Moskva o výtlaku deset tisíc tun. Jednalo se o první ztrátu vlajkové lodi ruského námořnictva od bitvy u Cušimy z roku 1905 ve válce proti Japonsku.

Zvýšení výroby ukrajinských raket Neptun a jejich modernizace umožní Ukrajině zasáhnout lodě na větší vzdálenosti. Už na konci března 2024 mluvčí ukrajinského námořnictva Dmytro Pletenčuk oznámil, že Kyjev potopil bývalou ukrajinskou výsadkovou loď zabavenou Ruskem raketou Neptun.

Ukrajinská armáda v loňském roce oznámila, že modernizované neptuny začne používat i pro ničení pozemních cílů. Tehdejší tajemník bezpečnostní rady Oleksij Danilov oznámil, že ukrajinské rakety v srpnu zlikvidovaly ruský systém protivzdušné obrany na západním Krymu.

„V dokonalém světě nejsou pozemní útočné mise tím nejlepším využitím pro moderní protilodní střely, které jsou speciálně navrženy tak, aby potopily těžce pancéřované válečné lodě na moři,“ řekl loni pro Newsweek raketový expert Ian Williams. Ukrajina je ale modifikovala, aby mohla útočit i na pozemní cíle hluboko v ruském týlu.

Původní specifikace raket Neptun uváděla dostřel 280 kilometrů s tím, že celá raketa měla hmotnost 870 kilogramů, z toho 150 kilogramů bojová hlavice. Střely Neptun byly v roce 2021 představeny na podvozcích Tatra T815-7 8x8 a 6x6. Maximální rychlost rakety se udávala 970 kilometrů v hodině.