OpenAI chce od investorů vybrat pět miliard dolarů při valuaci 150 miliard

Incestní vztah mezi lídrem výzkumu umělé inteligence a jeho strategickými investory může firmu do budoucna poškodit.

Incestní vztah mezi lídrem výzkumu umělé inteligence a jeho strategickými investory může firmu do budoucna poškodit.

Celý článek
0

Čína bude testovat flotilu elektromobilů ke stabilizaci elektrické sítě

Největší asijská ekonomika chce vyzkoušet, jak může velké množství elektromobilů přispět ke stabilizaci elektrifikační soustavy během špičky.

Největší asijská ekonomika chce vyzkoušet, jak může velké množství elektromobilů přispět ke stabilizaci elektrifikační soustavy během špičky.

Celý článek
0

Námořní výzva století: Jak firma s nejsilnějším jeřábem světa zachránila potopený Kursk ze dna moře

Vyzvednutí ponorky Kursk, která se v roce 2000 potopila v Barentsově moři, bylo jedním z nejkomplexnějších námořních záchranných projektů v historii. Nizozemská společnost Mammoet vedla operaci, která čelila silným technickým i bezpečnostním výzvám. Díky kombinaci inovativní technologie a pečlivého plánování se projekt stal milníkem námořního inženýrství.

Vyzvednutí ponorky Kursk, která se v roce 2000 potopila v Barentsově moři, bylo jedním z nejkomplexnějších námořních záchranných projektů v historii. Nizozemská společnost Mammoet vedla operaci, která čelila silným technickým i bezpečnostním výzvám. Díky kombinaci inovativní technologie a pečlivého plánování se projekt stal milníkem námořního inženýrství.

Celý článek
0

Komu slouží křičící nápisy

Belgický sociolingvista Jan Blommaert zkoumal prostřednictvím nápisů vývoj veřejného prostoru, který je jako tržiště, jež se různí lidé a skupiny snaží opanovat

Komu slouží křičící nápisy
ilustrační foto | Shutterstock.com

Způsob veřejné komunikace se v posledních 150 letech rychle mění. Podle historika Alaina Corbina se vyjadřování na ulici přesunulo do vizuální sféry. V Paříži v 90. letech 19. století podle něj pokryla fasády domů záplava velkých plakátů a jako hub po dešti přibývalo lidí, kteří na sobě za úplatu nosili reklamní panely. To vše podle Corbina „proměnilo bulváry v prostor četby a dřívější křik, jehož cílem bylo upozornit na přítomnost něčeho, ztratil svůj význam“. Jako by se ale křik metaforicky přenesl do zmíněných nápisů. Někteří lingvisté si tuto jejich sílu uvědomují a dané vizuál­ní projevy zkoumají. K takovým badatelům patřil belgický sociolingvista Jan Blommaert (1961–2021). Ve své knize Jazyková krajina jako kronika komplexity: Etnografický pohled na superdiverzifikovanou společnost vysvětluje, že veřejný prostor je jakési tržiště, které se různí lidé a skupiny snaží opanovat – i zmíněnými nápisy.

Soustřeďuje se přitom na čtvrť Berchem na jihovýchodě Antverp, kde s rodinou desítky let žil. Ta je od sedmdesátých let domovem velké komunity přistěhovalců, především tureckého původu. Turečtí imigranti odkoupili majetek od tehdy už stárnoucí vlámské dělnické třídy, jejíž příslušníci se odstěhovali do vzdálenějších částí města. Turecké přistěhovalce následovaly v první polovině devadesátých let další vlny imigrantů z celého světa, kteří do země často vstoupili jako žadatelé o azyl a relativně často také nelegálně.

Z nápisů v různých jazycích, které autor během svých pravidelných pochůzek ve veřejném prostoru nacházel, konkrétně z rozdílů v jejich podobě a kvalitě, se snaží odvodit „rozdílné způsoby organizace“ daných etnických komunit i historii jejich výskytu ve zmíněné čtvrti. A také míru jejich sebedůvěry, protože komunity, které veřejně oznamují kulturní akce ve svém jazyce, musí vykazovat „určitý stupeň sebevědomí“.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit