Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Komentář: Nebojte, až skončí inflace, zařídí nám zachránci zeměkoule novou

Emisní povolenky v dopravě a v bydlení, které v rámci Green Dealu schválil europarlament, budou mohutným inflačním impulzem

Komentář: Nebojte, až skončí inflace, zařídí nám zachránci zeměkoule novou
ilustrační foto | Shutterstock.com

Nedávno se mnozí komentátoři a ekonomičtí analytici hrozili nápadu ministerstva financí zvýšit DPH, protože v inflační době prý jde o holý nerozum a roztáčení inflační spirály. Ačkoli ve skutečnosti by to mohlo jen jednorázově a krátkodobě přibrzdit začínající dezinflaci.

Naopak všichni nechávají bez povšimnutí další posun v naplňování zelených plánů, schválený europarlamentem a spočívající v potvrzení záměru zavést emisní povolenky v dopravě a v bydlení. A také ve spuštění cel na zboží dovážené ze zemí, které nákup povolenek od jeho výrobců nepožadují.

Obojí dohromady je mohutným inflačním impulzem, který nakopne cenový růst v druhé polovině dekády. Problém povolenek v dopravě není jen v tom, že zdraží lidem dovolenou, protože už tak drahé letenky budou muset stát ještě o nějakou tisícovku více.

Ono totiž kvůli tomu podraží úplně všechno, co vyžaduje dovézt od výrobce subdodávky k výrobci finálu a od něj do skladu a ze skladu do obchodu či ke spotřebiteli. Na všech úrovních se budou muset zvedat marže.

Usnadní to skutečnost, že vlivem zdražení lodní dopravy kvůli povolenkám a zavedení emisních cel podraží ještě dovážené alternativy domácí produkce, ale i zboží, které se už v Evropě kvůli vysokým cenám energií, povolenkám a množství dalších regulací nevyrábí. Takže především vyspělé technologie.

Z toho všeho pak zbude pár eur na žebračenky pro ty, kterým by po tom zdražení nezbylo na topení ani na tramvaj. O novém mobilním telefonu vyrobeném v drze čoudící Indonésii nemluvě. Tlak na mzdy poroste. Aby bylo možné mzdy zvýšit, bude nutné zase zvedat ceny. Nic nového pod sluncem.

Je to největší zásek do evropské ekonomiky od přijetí Green Dealu. Česko bude patřit k nejpostiženějším zemím. Ale česká vláda, která má za pár dní sdělit do Bruselu své stanovisko, stále mlčí.

A teploty dál porostou. Číňanům a Indům je totiž evropské divadlo odjakživa nesrozumitelné a vlastně úplně lhostejné.