„Témata ke mně přicházejí spíš nahodile. Nepracuju vůbec systematicky,“ říká Jaroslav Róna

„Témata ke mně přicházejí spíš nahodile. Nepracuju vůbec systematicky,“ říká Jaroslav Róna

Hrot / Tomáš Novák

Podobenství s lebkou a žába z žuly: tajemství nekonečného tvůrčího víru Jaroslava Róny

V kontextu současného českého umění je pojmem. Svými monumentálními sochami, s nimiž se setkáváme ve veřejném prostoru od 90. let, pozorné diváky vtahuje do světa plného symboliky a metafor, stejně se mu to daří i při využívání jiných výtvarných médií. „Chci dělat všechno,“ říká ve velkém rozhovoru pro magazín Hrot Jaroslav Róna.

Sára Goldbergerová

Sára Goldbergerová

Šéfredaktorka magazínu Hrot

Galerie (3)

Veřejnost vás zná především jako sochaře, ale jste i malíř, ilustrátor, pracujete také se sklem, s keramikou... Čím to je, že potřebujete takové tvůrčí rozpětí?

To je tím, že jsem v mládí prošel různými školicími institucemi. Exaktní vědy mi nikdy moc nešly, ale pánbůh mi to vyvážil ostatními talenty, které se převážně pojí s výtvarným uměním a literárním projevem.

Nějakou dobu jsem působil v generačním divadelním hnutí Pražská pětka, dokonce jsem režíroval hru Malý nezbeda, kterou jsem napsal s Tomášem Vorlem. Vždycky jsem využíval toho, že mám tyhle dvě schopnosti a jde mi to samo. Ale kde se to vzalo, opravdu nevím.

Máte pocit, že vám u malby něco chybí, a tak si to vynahrazujete sochami – a naopak? Nebo jednoduše chcete dělat všechno?

Jo, chci dělat všechno, to je přesně ono. Malba je úplně jiný proces než sochařství, ale všechno se musí odsedět. U malířství je to úžasný proces neustálé proměny, což je velice vzrušující, kdežto u sochařství je to přesně naopak – tam je proces spíše úmorný a bolestivý, ale když se sochu podaří dokončit, všechno se mi vrátí.

U obrazů člověk nakonec musí vždycky skončit nějakým kompromisem, ale v sochařství když je věc hotová, je to opravdová odměna. Od jednoho utíkám k druhému. Když nemůžu malovat, pokračuju v plastikách a naopak.

Jak při tvorbě soch postupujete technicky? Koho do procesu v současnosti zapojujete?

U soch jsem víceméně hlavně na počátku. Dělám modely, které modeluju jedna ku jedné. Do samotné realizace vstupují bronzíři, řemeslníci, které celým procesem doprovázím a koriguju. Vedle toho realizuju monumentální sochy z kamene, které jsou tak obrovské, že je musejí dělat kameníci – a já je také průběžně koriguju. Vlastně by se dalo říct, že vydělávám na to, aby moje sochy mohl dělat někdo jiný, specializovaní řemeslníci.