Most přes Messinskou úžinu navrhuje dánská společnost Cowi
Foto: Stretto di Messina (oficiální PR)
Evropský jih
Skončí italský sen o rekordním mostu na Sicílii v troskách? Soud ho odmítl, Meloniová mluví o sabotáži
Projekt mostu přes Messinskou úžinu měl být vlajkovou lodí vlády premiérky Giorgie Meloniové. Teď dostal vážnou ránu. Italský nejvyšší kontrolní úřad odmítl projekt schválit. Stavba se tak již po několikáté odsouvá. A premiérka z toho nemá radost...
Adam Opatrný
Ambiciózní plán italské vlády postavit nejdelší visutý most světa, který má spojit hlavní italskou pevninu a Sicílií čelí zásadní překážce.
Italský Nejvyšší kontrolní úřad (Corte dei Conti) odmítl projekt podepsat poté, co si v šestistránkovém dokumentu, zaslaném předsednictvu italské vlády, vyžádal vysvětlení výpočtů nákladů, postupů, které měly urychlit schvalování, a také podrobnosti o environmentálních dopadech.
Corte dei Conti je italský nejvyšší kontrolní úřad a zároveň soud pro veřejné finance. Sleduje, jak stát, regiony a úřady nakládají s penězi daňových poplatníků, a může i trestat úředníky za plýtvání. Plní tedy dvojí roli – účetního strážce i soudce hospodaření státu.
Ve stručném prohlášení soud uvedl, že důvody svého rozhodnutí zveřejní do 30 dnů. Už teď je ale jasné, že se jedná o tvrdý zásah do jednoho z klíčových infrastrukturních projektů současné vlády.
Corte dei Conti ověřuje i právní a metodické podklady, zejména rozhodnutí meziministerského výboru pro hospodářské plánování a udržitelný rozvoj, jenž dříve dal projektu formální souhlas.
Soud zpochybňuje odůvodnění naléhavosti, které vedlo k zařazení stavby mezi „opera di interesse strategico militare“, tedy projekty strategicky-vojenského významu se zrychleným schvalovacím režimem.
Premiérka Giorgia Meloniová označila podle agentury AP News rozhodnutí soudu za „nepřijatelný zásah do demokratického procesu“ a ujistila, že kabinet projekt nehodlá vzdát.
Sen Římanů
Podobně reagoval i vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini, který most dlouhodobě prosazuje. Podle něj nejde o technické, ale čistě politické rozhodnutí.
Projekt mostu přes Messinskou úžinu není v Itálii novinkou. Poprvé se o něm uvažovalo už v 60. letech a v různých variantách byl několikrát schválen a zrušen.
Myšlenka přemostění Messinské úžiny však sahá až do starověku, kdy o ní uvažovali Římané. Meloniová projekt znovu oživila v roce 2023 a od té doby prošel několika fázemi příprav.
Render finálního designu nejdelšího visutého mostu světa
Foto: Stretto di Messina (oficiální PR)
Klíčový projekt má stát 13,5 miliardy eur (přibližně 328 miliard korun) a před rozhodnutím Corte dei Conti měl být podle vládních plánů dokončen mezi lety 2032 a 2033.
Přípravné práce měly začít už letos na podzim. Hlavní částí projektu má být visutý most dlouhý téměř 3,7 kilometru, z toho 3,3 kilometru samotného zavěšeného úseku. Tím by překonal dosavadního rekordmana, turecký most Çanakkale, o více než 1200 metrů.
Evropská komise rovněž společně s Corte dei Conti požádala o doplnění informací. V dopise, který zaslala italské vládě, se uvádí, že „byly identifikovány oblasti, které vyžadují objasnění, jakož i další opatření, která by měla italským orgánům pomoci řešit případné nedostatky před udělením souhlasu s výstavbou nebo zahájením prací“.
Achillova pata NATO se mění v jeho zbraň: Via Baltica může být noční můrou Kremlu
Komise by navíc ráda projednala dopad na životní prostředí zvířat, jakož i kompenzační opatření a otázky související s vodou, ovzduším a hlukem.
Reakce premiérky Giorgie Meloniové byla ostře vyhraněná. V oficiálním prohlášení označila rozhodnutí soudu za „další příklad zasahování soudní moci do rozhodnutí vlády a parlamentu“ a kritizovala i údajně formální námitky, například výtku vůči předávání podkladů přes digitální odkazy.
Co bude dál?
Jako „nejvhodnější odpověď“ uvedla probíhající reformu soudního systému a samotného Nejvyššího kontrolního úřadu, kterou právě projednává Senát. Meloniová zároveň ujistila, že vláda ve spolupráci s parlamentem bude v projektu pokračovat.
K návrhu, stavbě a dohledu nad mostem přes Messinskou úžinu včetně silničních a železničních propojení a zajištění BOZP a environmentálního monitoringu byl vybrán generální dodavatel Eurolink, vedený společností Webuild SpA. Most navrhuje dánská inženýrská společnost Cowi.
Ačkoliv rozhodnutí soudu zatím výstavbu neblokuje definitivně, může ji výrazně zdržet. Vláda by v krajním případě musela výhrady přebít novým hlasováním, aby mohla projekt posunout dál.