Online hazardní hry

Indové si podle návrhu nového zákona nebudou moci zahrát žádné online hry, ve kterých půjde o reálné peníze

Foto: Algi Febri Sugita / Shutterstock.com

Boj proti hazardu

„Škodí to lidem.“ Indie zakáže online gambling a hry o peníze, ztráta 200 tisíc pracovních míst je prý přijatelná cena

Dolní komora indického parlamentu schválila zákon o regulaci online hraní. Ten podporuje e-sporty a volnočasové hry bez sázek, ale zcela zakazuje hraní o reálné peníze. Je přitom jedno, zda jde o hry založené na štěstí, nebo dovednosti.

Podle návrhu, který nyní čeká na schválení horní komorou a prezidentem, budou zakázány i reklama a finanční transakce spojené s hazardními aplikacemi.

Provozovatelům hrozí až tři roky vězení a pokuta v přepočtu ve výši 2,4 milionu korun. Celebrity propagující tyto hry mohou dostat až dva roky vězení a pokutu 1,2 milionu korun.

Indický ministr pro IT Ašvini Vaišnav v parlamentu zdůraznil, že cílem zákona je ochrana společnosti: „V tomto zákoně jsme dali prioritu blahu společnosti a zabránění velkému zlu, které se v ní šíří,“ cituje politika web TechCrunch.

Zatímco vláda opatření zdůvodňuje ochranou občanů, průmyslové asociace, včetně All India Gaming Federation, E-Gaming Federation a Federation of Indian Fantasy Sports, varují, že zákaz postihne legální domácí podniky, zatímco neřeší nelegální zahraniční sázkové aplikace.

„Místo ochrany spotřebitelů tento zákon rozkládá regulované indické platformy a otevírá dveře ilegálním zahraničním operátorům, kteří nepodléhají žádným kontrolám,“ uvedla pro web Meghna Balová z think-tanku Esya Centre.

Podle agentury Reuters důvodová zpráva k zákonu zdůrazňuje psychické a finanční škody, které mohou online hazardní hry způsobovat.

Proto „žádná fyzická ani právnická osoba nesmí nabízet, napomáhat, podněcovat ani se jinak účastnit či zapojovat do poskytování online her o peníze a souvisejících služeb,“ píše se v normě.

Podle odvětvových dat má sektor online her o peníze v Indii hodnotu dvou bilionů rupií (asi 484 miliard korun), vytváří roční příjmy přes 310 miliard rupií (zhruba 75 miliard korun) a přispívá do státní kasy více než 200 miliard rupií (asi 48 miliard korun).

Zákaz by mohl zničit více než 400 firem, připravit o práci až 200 tisíc lidí a zásadně poškodit důvěru investorů. Nicméně podle vlády je to přijatelná cena za to, že zbytek společnosti bude před gamblingem ochráněn.

Některé společnosti z oblasti casual gamingu a e-sportu krok vítají. „Tento zákon nám umožní soustředit se na tvorbu kvalitního obsahu a globální expanzi místo neustálého vysvětlování rozdílu mezi hrami a hazardem,“ řekl Sumit Batéža, spoluzakladatel Ginger Games.

Naopak část odborníků varuje, že nejasné definice mohou poškodit i esporty a širší průmysl AVGC (animace, vizuální efekty, hry a komiksy). „Absence jasného vymezení vytváří zmatek nejen pro regulátory, ale i pro hráče, týmy a investory,“ uvedl Akšat Rathí, spoluzakladatel NODWIN Gaming.

Zákon má v zemi poměrně silnou politickou podporu. Dokazuje to fakt, že prošel dolní komorou během sedmi minut hlasování bez detailní debaty.

Podle Róhita Kumara z konzultační firmy The Quantum Hub zákon Indii nedělá dobrou službu, pokud jde o mezinárodní prostředí.

„Regulace je nutná, ale takto náhlé kroky podrývají reputaci Indie jako stabilního a předvídatelného investičního prostředí,“ řekl pro TechCrunch.

Zákaz se stává jedním z nejzásadnějších zásahů do indického digitálního trhu za poslední roky. Zda skutečně ochrání občany před škodlivými dopady hazardu, nebo naopak posílí černý trh a oslabí domácí firmy, ukáže až jeho praktické uplatnění. Posouzení druhou komorou parlamentu a prezidentem by se měla novela dočkat během několika málo měsíců.