Vedle klasik automobilka vyrábí i sportovní model Hyundai i30 N
Shutterstock.com
Auta
Tucson táhne výrobu. Hyundai v Nošovicích ustál slabší rok, další výzvy jsou ale na obzoru
„Česká“ automobilka Hyundai loni zaznamenala pokles zisku o více než tři miliardy korun a mírný propad tržeb. Přesto zvládla naplnit výrobní plán a drží si silnou pozici v rámci evropského trhu. Letos ale očekává další komplikace spojené s poklesem poptávky po elektromobilech.
Automobilka Hyundai v Nošovicích loni vykázala čistý zisk 10,74 miliardy korun. Oproti předchozímu roku je to o 3,13 miliardy méně, tedy pokles o 22,5 procenta.
Mírně se snížily také tržby – o 1,2 miliardy na 187,79 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), zveřejněné ve Sbírce listin.
„Poptávka po elektrických vozidlech v Evropě nerostla tak, jak se očekávalo, což se promítlo i do našich výrobních výsledků,“ uvedl Changki Lee, prezident společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech (HHMC).
Dodal ale, že firma díky vysoké efektivitě výroby, silné poptávce po spalovacích a hybridních modelech a schopnostem zaměstnanců zvládla i náročné podmínky.
V roce 2024 továrna vyrobila celkem 330 890 vozů, což je o 9610 méně než v předchozím roce – tedy meziroční pokles o 2,8 procenta.
Přesto firma splnila plán výroby a navázala na úspěšné zvládnutí pandemie i polovodičové krize. Letos Hyundai plánuje výrobu snížit na zhruba 295 tisíc vozů.
Nejvíce aut z Nošovic zamířilo do Británie, Německa, Španělska, Francie a Polska, dohromady přes 46 procent produkce. Český trh si připsal necelých pět procent, tedy více než 16 tisíc vozidel. Hyundai exportoval také do Mexika, Maroka, Kolumbie, na Střední východ nebo do Austrálie.
Nejvýznamnějším modelem zůstává SUV Tucson, které tvoří 72 procent výroby. Jediný čistě elektrický vůz Hyundai Kona Electric tvořil loni deset procent produkce, což je pokles oproti 13 procentům v roce 2023. Dále se v Nošovicích vyrábějí vozy řady i30 včetně sportovní verze i30 N.
„Rok 2025 přinese řadu výzev. Trh s elektromobily a zpřísňující se emisní limity budou vyžadovat precizní plánování a silnou koordinaci s dodavateli. Věřím ale, že jsme připraveni jim čelit,“ doplnil prezident firmy.
Nošovický závod je jediným výrobním podnikem značky Hyundai v rámci EU. Přímo v továrně pracuje asi 3100 zaměstnanců, dalších 8700 lidí zaměstnávají dodavatelské firmy napojené na provoz automobilky.
S využitím ČTK