Hyundai IONIQ 6 Power 4×4 (2023)

foto Pavel Srp

Vyzkoušeli jsme Hyundai IONIQ 6. Zaslouží si označení „porsche pro chudé“?

Hyundai se daří uvádět na trh výrazná auta a zvlášť to platí o jeho elektroautech. Otestovali jsme Hyundai IONIQ 6

Hyundai je posledních pár let opravdu „vidět“. A to nejen díky tomu, že představuje spoustu nových modelů, ale i proto, jak jeho modely vypadají. Začalo to vlastně současnou generací Tucsonu a pokračuje to dál. Nejen na spalovacích autech, ale i na elektromobilech. Typickým příkladem je i testované Hyun­dai IONIQ 6.

Možná už jste to o něm taky slyšeli. O Hyundai IONIQ 6 se občas mluví jako o „Porsche pro chudé“. Může za to hlavně tvar jeho karoserie, jenž některými svými designovými prvky s velkou dávkou fantazie připomíná stuttgartské modely. Minimálně se na jeho křídlo pod zadním oknem taky dá postavit kafe…

Zepředu je auto ale vlastně docela obyčejné, nerozehrává se tu žádná světelná show jako u zmiňovaného Tucsonu či následujících modelů, jako jsou například Staria nebo Kona se světelnou linkou mezi světlomety. IONIQ 6 má jen dva světlomety s „čtverečkovým“ denním svícením a dvojicí LED projektorů v každém světlometu. Zajímavé jsou aktivní nádechy v nárazníku, které se po deaktivaci a zaparkování auta zavírají.

Nejzajímavější je zadek

To z boku a zezadu už je to úplně jiná písnička. Z boku jde o auto s klesající zádí za B-sloupkem, které opravdu s trochou fantazie Porsche připomínat může. Navíc je to kus auta, vždyť na délku měří 4855 milimetrů. Tvary jsou ale přísně podřízeny aerodynamice, která je dnes velmi důležitá, speciálně u elektromobilů, protože se tím prodlužuje jejich dojezd. U Hyundai IONIQ 6 je součinitel odporu vzduchu nakonec 0,21.

Designově nejzajímavější je zadní část auta – a to od samotné střechy až po spodní část nárazníku. Možná vás překvapí, že tohle auto je sedan, zadní sklo se neotevírá s kufrem. Na víku kufru jsou dokonce dvě křídla. Jedno (to na kafe…) je přímo pod sklem, to druhé na samotném konci víka kufru. Vertikálně zadní část rozdělují zadní světlomety, které tvoří (opět „čtverečkový“, pro poslední modely Hyundai typický) kompletně svítící pruh přes celou šíři. Ve spodní části nárazníku je místo pro registrační značku, ale také mlhové a couvací světlomety.

Interiér je oproti exteriéru pořádná nuda, ale i díky tomu je kabina přehledná. Palubní desce dominuje dvojice displejů s jemnou grafikou a dobrým zobrazením a čitelností i na ostrém slunci. Samostatné (fyzické i digitální) ovladače má panel klimatizace a topení, který je umístěn ve středovém panelu pod (dotekovým) displejem infotainmentu.

Prostor mezi řidičem a spolujezdcem na předních sedadlech rozděluje středový tunel. Ten je tu ale kvůli ovladačům na stahování oken (na dveřích je jen klika) a ovládání centrálního zamykání. Volič převodovky je totiž na pravé straně na sloupku řízení. Středový tunel má spoustu odkládacích přihrádek nejen v „horním“, ale i ve „spodním“ patře. Problém, kam byste si měli odložit čepici, telefon, kávu nebo peněženku, tak ve voze IONIQ 6 vážně řešit nemusíte. Telefon navíc můžete odložit do bezdrátové nabíječky.

Digitální zrcátka za příplatek

Testované auto bylo vybaveno běžnými vnějšími zpětnými zrcátky, přesto mělo základní tvary palubní desky stejné jako verze s digitálními vnějšími zrcátky. Mluvíme o těch plastech po stranách, které jsou tady plné, ale s digitálními zrcátky jsou v nich displeje. Zrcátka jsou za příplatek čtyřicet tisíc korun pro nejvyšší (testovanou) výbavu Style Premium.

A místo? Toho je tady pro 180 centimetrů vysokého člověka dostatek jak na předních, tak na zadních sedadlech. Ta jsou navíc poměrně pohodlná. Škoda že masážní funkce sedadel chybí (je to tak ale u všech současných modelů Hyundai). Mimochodem, pokud by se vám nevešla všechna zavazadla do kufru, můžete využít i takzvaný „frunk“, tedy přední kufr. U čtyřkolky je to ale prakticky jen na dobíjecí kabel nebo jiné drobnosti, protože má objem pouze 14,5 litru. U zadokolek je to slušných 45 litrů.

Hyundai IONIQ 6 Power 4×4 (2023)

foto Pavel Srp

Už tedy víte, že Hyundai IONIQ 6 můžete mít buď jako zadokolku, nebo jako čtyřkolku, což byl právě případ testovaného kusu. Ve verzi Power 4×4 je to rychlé auto. Z místa na stovku vystřelí za 5,1 sekundy a maximální rychlost je omezena na 185 kilometrů za hodinu. U elektromobilů nebývá jednoduché se k maximální rychlosti dostat, protože v dálničních rychlostech už moc nezrychlují, ale to není tento případ.

A spotřeba elektrické energie? Pokud vyrazíte na dálnici, počítejte s tím, že se dostanete k devatenácti kilowatthodinám na sto kilometrů v případě, že pojedete maximálně povolenou rychlostí. Ve městě a na okreskách ale spotřeba při klidné jízdě znatelněji klesá až k šestnácti kilowatthodinám na sto kilometrů.

Potěší časy dobíjení, protože díky 800voltové architektuře dokáže Hyun­dai IONIQ 6 nabíjet stejnosměrným proudem (DC) rychlostí až 239 kilowattů, takže baterie (lithium-ion polymer) se mohou z deseti na osmdesát procent dostat už za osmnáct minut.

Na dvacítkách lépe zatáčí

Hyundai IONIQ 6 může mít dvě velikosti kol. Ty se liší podle výbavy. Zatímco Smart a Style mají standardně osmnáctky, ve Style Premium máte v základu dvacítky. Pokud máte rádi spíše komfort, volte osmnáctky.

Na dvacítkách auto na druhou stranu docela pěkně zatáčí, překvapivě slušně se snaží i maskovat svoji dvoutunovou hmotnost. Díky nízkému těžišti se v zatáčkách nijak nenaklání a díky pohonu všech čtyř kol je příjemně neutrální.

Tohle auto má ve všech výbavách vestavěnou navigaci, která je online a umí pracovat s aktuální dopravní situací. Je to ale vlastně úplně běžná navigace. A to je škoda. Umí sice naplánovat trasu i s dobíjením, ale už neumí říct, s jakou hodnotou baterie a dojezdem se do cíle dostanete. Stejně tak při přidání zastávky kvůli nabíjení nijak neupraví dojezdový čas, s dobíjením vůbec nepracuje.

Nápadné zvenčí, fádní uvnitř

Hyundai IONIQ 6 je autem, které na silnici rozhodně nepřehlédnete. A to ani v černé barvě testovaného kousku. Jak je nápadné zvenku, tak je ale poměrně obyčejné uvnitř, kde alespoň potěší spoustou prostoru i odkládacích prostor. Je to rychlé auto, které se nebojí zatáček, ale s dvacetipalcovými koly dá posádce poměrně nápadně pocítit nekvalitu silnic. Navíc jde o celkem úsporné auto, tím spíš, že je to čtyřkolka s dojezdem mezi čtyřmi sty a pěti sty kilometry a opravdu velmi rychlým dobíjením.

A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevněji tohle auto pořídíte už za 1 159 990 korun s menší baterií a pohonem zadních kol. Testovaná nejvyšší výbava, ke které už nelze skoro nic připlatit, vyjde na 1 649 990 korun. 

Hyundai IONIQ 6

Power 4×4 (2023)

Motor: 2× elektromotor

Pohon: všech čtyř kol

Výkon: 239 kW / 325 koní

Zrychlení 0–100 km/h: 5,1 s

Maximální rychlost: 185 km/h

Kapacita baterie (využitelná): 77,4 kWh

Dojezd (kombinovaný): 583 km

Rozměry (d/š/v): 4855 mm / 1880 mm / 1495 mm

Pohotovostní hmotnost: 2095–2171 kg

Objem zavazadlového prostoru: 401 litrů + 14,5 litru („frunk“)

Autor je spolupracovníkem redakce a šéfredaktorem automobilového webu auto-mania.cz