Autobusy budou LNG doplňovat zejména v domovském depu v Praze,
Shutterstock.com
Doprava
Z Prahy do Krakova nově. FlixBus spouští svou první dálkovou LNG autobusovou linku
Pravidelnou linkovou dopravu na LNG zajišťuje Flixbus také v Itálii, Německu, Skandinávii a Nizozemsku. Většina autobusů v ČR používá dieselové motory.
čtk
FlixBus spouští svou první dálkovou autobusovou linku, kde budou jezdit vozidla na zkapalněný zemní plyn (LNG). Jezdit bude mezi Prahou a polským Krakovem. Nové autobusy Irizar i6s s pohonem Scania-LNG nasazuje na trase dopravce UMSE ve spolupráci s FlixBusem.
Cílem je snížit emise a nabídnout ekologičtější způsob cestování. Podle zástupců FlixuBusu jde zároveň o první mezinárodní linku celé jejich sítě, na níž je LNG technologie využívána. Řekli to dnes novinářům na tiskové konferenci v Praze.
Zkušební provoz nové linky FlixBus zahájil v pátek 9. května, dnes večer vyjíždí autobusová linka z Prahy do Polska oficiálně. Nové autobusy pojedou z Prahy přes Brno, Olomouc, Ostravu, Katovice a Krakov s návazností na tamní letiště.
LNG technologie má podle firmy oproti naftovým motorům potenciál snížit emisí oxidu uhličitého o deset až 15 procent a až o 90 procent v případě použití bioLNG. Autobusy zároveň produkují méně hluku, nevypouštějí pevné částice, dodala.
Tankování zajistí společnost GasNet, která je největším distributorem LNG pro silniční dopravu v České republice. Aktuálně provozuje šest LNG plnicích stanic umístěných v blízkosti nejvytíženějších úseků českých dálnic.
„Je pro nás nesmírně důležité, že se nám podařilo rozšířit řady našich zákazníků o autobusovou dopravu. Je to poprvé, co se bude v Česku provozovat pravidelná linka s autobusem, který je poháněn zkapalněným plynem,“ uvedl Filip Dostál z GasNetu.
Autobusy budou LNG doplňovat zejména v domovském depu v Praze, v Polsku pak na stanici Shell v Gliwicích. Řidiči prošli speciálním školením na bezpečné tankování.
Podle Zdeňka Tesárka z FlixBusu jde o pilotní projekt, který má ukázat potenciál LNG v mezinárodní dopravě a motivovat veřejnou správu k podpoře udržitelných technologií. Autobus má 54 míst pro cestující, kvůli umístění plynové nádrže v podpalubí je toaleta netradičně umístěna v zadní části autobusu.