Fúzní elektrárny už nejsou sci-fi, Evropa je může mít do třiceti let

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Celý článek
0

Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

Cybertruck od Tesly měl odolat apokalypse. Zatím uvízl v písku, ve sněhu a málem amputoval prst

Podle Elona Muska odolá sci-fi auto od Tesly každé katastrofě. Zatím se ale zdá, že je spíše katastrofou samo o sobě.

Cybertruck od Tesly měl odolat apokalypse. Zatím uvízl v písku, ve sněhu a málem amputoval prst
Písek může být pro Cybertruck stopka | Shutterstock.com

Má to být auto, které vás ochrání před apokalypsou. Nebo taky ne, dá se přidat ironicky. Už v okamžiku, kdy Elon Musk tenhle futuristický auťák představoval, rozbil jeho údajně neprůstřelné sklo. Těch chyb je ale mnohem víc a neustále ze světa přicházejí další absurdní historky spojené s nejnovějším počinem amerického multimiliardáře.

„Od svého listopadového uvedení na trh se vozidlo za šedesát tisíc dolarů (1,4 milionu korun) opakovaně dostalo na titulní stránky novin kvůli různým problémům, včetně zobrazování nevysvětlitelných varovných upozornění na ,kritickou chybu řízení‘, uvíznutí v nerovném terénu a podobně,“ shrnuje server Business Insider.

Musk přes pochybné počáteční představení stále opakuje, že jde o auto, které odolá téměř každé katastrově. „Apokalypsa by mohla přijít kdykoliv a tady v Tesle máme ty nejlepší technologie pro apokalypsu,“ chlubí se.

Pokud ho pozorně poslouchal i řidič, který uvízl v písku na ostrově Nantucket, musel být zklamán. Nedokázal odjet a musel si vyžádat asistenci odtahového vozidla. Podle majitele odtahové služby udělal řidič jednu rozhodující chybu: zapomněl vypustit pneumatiky.

„Běžně jsou kola Cybertrucku nafukována na přibližně 3,5 baru. V návodě pro majitele však Tesla řidiče varuje, aby před jízdou mimo silnici snížili tlak v pneumatikách, aby zvýšili přilnavost a snížili riziko propíchnutí. Provozovatel odtahové služby uvedl, že bezpečný tlak pro jízdu na pláži je mezi 1,2 až 1,5 baru,“ popisuje Business Insider.

To, co se stalo se Cybertruckem, se podle zmíněného šéfa odtahovky mohlo stát jakémukoliv jinému řidiči pickupu. Upozornil ale také, že dodatečná hmotnost Muskova auťáku — o zhruba 450 kg těžší než srovnatelné pickupy poháněné benzínem — situaci moc nepomohla.

Nicméně jsou i situace, které jsou mnohem méně chybou (nebo neinformovaností) řidiče než zmíněný incident z Nantucketu. Auta, prezentovaná jako neprůstřelná, také bojovala s problémy, které přinesly řadu otazníku okolo jejich celkové kvality.

Karoserie z údajně nerezové oceli je náchylná k tvorbě rezavých skvrn, také jsou na ní často vidět otisky rukou. Monstrózní vozidla navíc mají mít nevzhledné mezery ve dveřních panelech, které technologický influencer Marques Brownlee na YouTube popsal jako „nejhorší, jaké jsem kdy viděl v sériovém vozidle.“

Další youtuber Jeremy Judkins chtěl vyzkoušet, zda je po aktualizaci vydané Teslou zavazadlový prostor Cybertrucku skutečně bezpečnější, což bylo cílem updatu. Dveře prostoru skutečně zareagovaly na větší předměty, Judkinsovi ale později přiskříply prst. Naštěstí ho neamputovaly.

Byly také zaznamenány situace, kdy vozidla uvízla ve sněhu či se marně snažila vydrápat do strmých kopců. Zatímco oficiální příčiny těchto incidentů zůstávají nepotvrzené, problémy Cybertrucku nelze všechny připsat na vrub chybě uživatele.

Business Insider také zmiňuje případy, kdy se plynový pedál Cybertrucku zasekl v poloze „na plný plyn“, na což Tesla reagovala svoláním skoro 3900 vozidel, což v tu chvíli znamenalo v podstatě každý Cybertruck, který byl od uvedení na trh dodán zákazníkům.

Michael Brooks, výkonný ředitel washingtonského Centra pro automobilovou bezpečnost, už dříve Muskovo monstrum na kolech označil za „neřízenou střelu“.