Autonomní taxi Waymo
Shutterstock.com
Robotaxi na start! Svět čeká technologická přetlačovaná dekády
Trh s autonomními vozidly se mění ve vysokooktanový souboj technologických gigantů. Spojené státy a Čína se přetlačují o dominanci v odvětví, které má potenciál přepsat dějiny dopravy i byznysu. V levém pruhu startuje Waymo, dceřiná firma Googlu. V pravém vyjíždí čínský vyhledávač Baidu se svou platformou Apollo Go. A mezi nimi kličkuje Elon Musk, který míří k největší odměně v dějinách korporací.
šéfredaktor
Po patnácti letech vývoje a miliardových investic konečně vyrazilo Waymo mezi veřejnost. Nejprve v San Franciscu, poté v Los Angeles, a v příštím roce zamíří i do New Yorku, Washingtonu a Londýna. Jenže 2. listopadu přišla čínská odpověď: Baidu oznámilo, že jeho Apollo Go zvládá stejně jako Waymo čtvrt milionu jízd týdně – a to pravidelně. Nenápadně, bez kamer i fanfár.
Čínské výhody? Cena. Zatímco vozidla Waymo podle odhadů stojí stovky tisíc dolarů za kus, čínští výrobci zvládají autonomní auta postavit mnohem levněji. „Naše hardwarové náklady jsou výrazně nižší než u Waymo,“ potvrdil finanční ředitel Pony AI v rozhovoru pro Wall Street Journal.
Důvěra, data a globální expanze
Google sází na transparentnost. Zatímco o výsledcích Baidu víme minimum, Waymo pravidelně předkládá data americkým úřadům. Baidu tvrdí, že jejich vozy při milionech najetých kilometrů nezpůsobily žádnou vážnou nehodu, ale bez konkrétních dat zůstává otázka důvěry otevřená.
Apollo Go však už není jen čínským fenoménem. Jeho vozy se objevují v Dubaji a Abú Dhabí. WeRide testuje v Singapuru a Spojených arabských emirátech, Uber plánuje nasadit vozidla Momenta v Německu. Baidu, WeRide i Pony AI mají ambice obsadit evropské metropole. Autonomní vozy se brzy stanou běžnou součástí městských ulic.
Musk, Tesla a cesta za bilionem
A Elon Musk? Přestože Tesla zažívá slabší období – naposledy hlásila pokles zisku o 37 % – akcionáři mu na výročním setkání v Austinu odklepli historickou prémii: bilion dolarů, pokud zvýší hodnotu Tesly na 8,5 bilionu. S 75 % hlasů pro návrh a bouřlivým „Elon!“ v sále odstartovala jeho další mise.
Musk však není znám tím, že by se držel jedné společnosti. Mezi Teslou, SpaceX a politickými výpady osciluje s lehkostí sobě vlastní. Z platformy X hlásá úpadek západní civilizace, strefuje se do neziskovek i „průmyslu bezdomovectví“ a tvrdí, že být nazýván rasistou už nic neznamená.