Tesla Model Y

Místo napjatě vyhlížených cybercabů se coby první robotaxík představil Model Y

Foto: Tesla

Robotaxi od Tesly vyjelo do ulic. Místo Cybercabu se ale první pasažéři svezli v Modelu Y

Po několika odkladech Tesla v neděli v texaském Austinu konečně spustila samořídící taxíky Robotaxi. Pro širokou veřejnost je ale tato služba zatím nedostupná, vyzkoušet jen úzká skupina pozvaných uživatelů.

Anežka Pilchová

Před čtrnácti dny Elon Musk na sociální síti X naznačil brzké spuštění služby Robotaxi. „Nádherně jednoduchý design,“ napsal majitel Tesly a přesdílel video ze zkušební jízdy autonomního vozu Model Y s názvem služby v témže fontu jako Cybertruck.

Přestože Robotaxi neřídí šofér, na sedadle spolujezdce prozatím sedí zaměstnanec Tesly pro zaručení bezpečnosti. „Toto jsou nemodifikované Tesly přímo z továrny, což znamená, že každé auto od nás je schopné samostatného řízení bez dohledu,“ dodal Musk.

Služba je zatím podle webu Business Insider dostupná jen malé skupině uživatelů, která poprvé v neděli vyrazila do ulic. Za jízdu v jedné z deseti Tesel pasažéři zaplatí symbolický paušální poplatek 4,20 dolaru (v přepočtu kolem 90 korun).

Ani tyto pozvané zatím Tesla neodveze do každého koutu Austinu. Tesla AI, divize spravující Robotaxi, v neděli na sociální síti X uvedla, že taxíky Tesla bez řidiče časem nasadí všude, kde dostanou povolení.

Model Y se softwarem aktualizovaným pro účely Robotaxi vyjel do ulic místo očekávaného vozu Cybercab. Ten je stále ještě ve vývoji a jeho sériová výroba se plánuje na rok 2026.

Musk již dříve upřesnil, že dvoudveřový Cybercab bez volantu je samostatným produktem, zatímco robotaxíkem se může stát prakticky kterýkoli model Tesly schopný autonomní jízdy.

To zároveň umožní rychlé rozšíření služby podle momentálních potřeb. „Nevyžaduje to žádné drahé a specializované vybavení nebo mapování oblastí. Prostě to funguje,“ napsala společnost.

Tesla Cybercab

Slibovaného Cybercabu se dočkáme nejdřív v roce 2026

Foto: Tesla

Tesla také spustila webovou stránku, na které se zájemci o jízdu v Robotaxi zaregistrovat pro předběžný přístup, až bude služba dostupná v jejich oblasti.

Jízdou v taxíku bez šoféra se pozvaní chlubili hlavně na livestreamech. Podle webu The Verge většina nejdříve přivolala vozidlo, v průběhu jízdy interagovala s uživatelským rozhraním a nechala se odvést do cílové destinace, jen aby si hned po vystoupení přivolala další Robotaxi.

Jeden z testujících pod přezdívkou Bearded Tesla Guy popsal rozhraní aplikace jako „v podstatě Uber“. I přes podobné fungování měla spousta uživatelů problém najít místo vyzvednutí, kde na ně Tesla čekala.

Waymo vs. Tesla

Tesla ale není první společností, která na americkém trhu nabízí jízdy taxíkem bez lidského řidiče. Společnost Waymo, která patří pod holding Alphabet, své služby autonomního taxíku začala nabízet už v roce 2020 v arizonském Phoenixu. Od té doby rozšířila své působení do San Franciska, Los Angeles a Austinu, službu testuje i v Atlantě a Miami.

Na začátku roku 2025 Waymo zahájilo testování svých taxíků v Tokyu. Kdy se ale Japonci poprvé projedou v autonomním taxíku projedou, není ještě známo.

Na konci května Waymo oslavilo milník deseti milionů zprostředkovaných jízd. I přesto ale není společnost zisková, jak potvrdil jeden ze spolumajitelů.

Každá ze společností ale pracuje v provozu autonomních taxíků s jinou technologií. Tesla se spoléhá na osm kamer a umělou inteligenci, která se podle společnosti dokáže přizpůsobit aktuálnímu prostředí bez použití předchozího mapování oblasti.

Waymo využívá plně elektrické vozy Jaguar I-PACE s devětadvaceti kamerami, šesti radarovými senzory a pěti lidary (lasery měřící vzdálenost od okolních objektů).