Koupit si vůz Tesla Cybertruck vyžaduje pevné nervy
Shutterstock.com
Auto na baterky
Bolehlav pro majitele Muskových cybertrucků. Cena za rok spadla o 38 procent
Muskova automobilka Tesla umožnila zpětný odkup elektrického pick-upu. Majitelé hranatého elektromobilu jsou nemile překvapeni pádem jeho ceny.
redaktor
Auto za více než dva miliony korun s nájezdem okolo 30 tisíc kilometrů, stáří jeden rok. Pokud jej chcete prodat, přijdete o 38 procent původní ceny.
Tak vypadá současná nabídka americké automobilky Tesla, která umožňuje majitelům odkup použitých pick-upů s ostrými hranami s tím, že si koupí nový vůz od této značky. Míra znehodnocení aut je tak výrazně vyšší, než je tomu u jiných značek, napsal web Business Insider.
Automobilka, která má nyní sídlo v texaském Austinu, nejprve majitelům cybertrucků zakazovala jejich prodej dříve než po roce užívání a hrozila žalobami o náhradu škody. Nově je možné si u dealera Tesly zažádat o zpětný odkup, zákazník pak dostane slevu na koupi jiného auta.
Online deník Business Insider kontaktoval dva majitele futuristického auta, kteří potvrdili, že je výkupní cena vozu, kterou jim automobilka Elona Muska nabídla, nemile zaskočila.
Hodnota protiúčtu totiž znamená pokles oproti kupní ceně Cybertrucku o 37 či 38 procent. Přitom první vůz měl najeto jen 16 tisíc kilometrů, druhý zhruba dvojnásobek.
Řečí čísel to znamená propad o milion korun jen za osm měsíců používání elektrického automobilu. Navíc skutečná výše protiúčtu by mohla být ještě o něco nižší, protože automobilka v nabídce uvádí, že konečná hodnota odebraného vozu bude vycházet „z aktuálních tržních podmínek a podrobností o vozidle“. Prodejci mají totiž problémy ojeté elektromobily prodávat a musí jít s cenou výrazně dolů.
Cybertruckům rychle padá cena v prvních letech po koupi oproti konkurenci. Běžné je, že automobily zavedených značek v průměru ztrácejí mezi dvaceti až třiceti procenty své ceny za první rok používání. Po třech letech je to zhruba polovina kupní ceny. Následující roky cena klesá o dalších osm až dvanáct procent.
U elektromobilů ale ceny ojetých vozů klesají rychleji. Souvisí to také s tím, že zpomaluje zájem o koupi nových aut s dobíjecím kabelem.
Podle studie iSeeCars, která analyzovala více než 800 tisíc pět let starých ojetých vozů, zjistila, že elektromobily ztratily za pět let 60 procent své původní hodnoty.
Výrazný pokles ceny cybertrucků přichází v době zvýšeného tlaku na automobilku Tesla, kterou řídí nejbohatší muž planety. Po nástupu Donalda Trumpa do Bílého domu se stal Musk jeho oblíbencem a pravou rukou, která měla za úkol zefektivnit americkou státní správu.
Po globálním bojkotu značky Tesla a propadu tržeb ale Musk oznámil, že se přestane věnovat vládní politice a zaměří se opět na řízení své automobilky. Akcie automobilky stále ztrácejí 12 procent vůči začátku roku.
O elektrické pick-upy navíc není takový zájem, jak Musk původně tvrdil. Před uvedením na trh v listopadu 2023 měla mít automobilka na milion objednávek, k letošnímu březnu ale dodala jen 50 tisíc kusů.