Trend autonomních vozidel se rozjíždí ve velkých amerických městech
Investago
Autonomie vozidel v praxi: Waymo v čele robotaxi, Apple boj vzdal
Autonomní mobilita je maraton, který se – jak se ukazuje – pro některé technologické hráče mění v nedosažitelnou praxi. Zatímco Waymo od Googlu dnes působí jako lídr „robotaxi“, jezdí bez řidičů ve více amerických městech a postupně své působení rozšiřuje i mimo USA, Apple svůj boj v oblasti autonomních vozidel zřejmě definitivně vzdal.
Diana Fatiková
Waymo dnes působí v amerických městech jako San Francisco, Los Angeles a Austin v Texasu, kde jeho auta jezdí bez řidičů. Od roku 2026 plánuje spustit další provoz i v hlavním městě Washingtonu. Kromě toho na jaře tohoto roku spustil zkušební jízdy i mimo americký kontinent – konkrétně v Tokiu, kde však vozidla stále jezdí s řidiči.
Velkým pozitivem je nepochybně fakt, že firma zveřejňuje bezpečnostní metriky a podle dat k červnu 2025 hlásí desítky mil bez bezpečnostního řidiče v USA a výrazně nižší míru vážných nehod ve srovnání s lidmi. Incidenty, které se však občas objeví, jsou o to víc na očích. V důsledku toho přetrvává politický i regulatorní tlak a společnost musí své podnikání průběžně před veřejností obhajovat.
Na druhou stranu technologický gigant Apple svůj boj na poli autonomních vozidel definitivně vzdal. Společnost už před časem oznámila, že odkládá představení projektu Titan na rok 2026. Nešlo přitom o první odklad tohoto projektu, kterému se Apple věnoval už od roku 2014. Následně přišly zprávy Bloombergu o tom, že společnost projekt definitivně zastavuje a chce se soustředit na přesun svých kapacit do umělé inteligence.
Nejde však o překvapivou zprávu. Podle dostupných informací byl projekt Apple Car od začátku sužován nejasným vedením a interními konflikty a postupně ztrácel směr. Vypadá to, že ambiciózní cíl vytvořit rovnou plně autonomní vozidlo bez volantu a pedálů a přeskočit základní kroky vyšel firmu na 10 miliard amerických dolarů – bez konečného výsledku.
O něco opatrnější strategii zvolil Zoox od Amazonu, který si razí cestu ve světě robotaxi ve stylu „méně měst, ale vyšší kontrola nad systémem“. V září 2025 spustil bezplatné jízdy pro veřejnost na Las Vegas Strip, zatímco čeká na povolení státu vybírat jízdné. Důležité je poznamenat, že na rozdíl od plánů Applu jde o úplně první vozidlo bez manuálních prvků, avšak oproti konkurenci se designově velmi liší a připomíná mini autobus na kolech.
Zapomenout nesmíme ani na Teslu, která si razí vlastní cestu ve světě autonomních vozidel. V srpnu 2024 spustila první robotaxi s lidským bezpečnostním řidičem za volantem, což je v rozporu s původní plně autonomní vizí. V červnu 2025 se firmě podařilo dosáhnout historického technologického milníku, když poprvé doručila zákazníkovi zcela autonomní vozidlo, Model Y – bez potřeby řidiče i bez zásahu dálkového operátora.
V podstatě můžeme zhodnotit, že trh se rozdělil na dva směry. Waymo a Zoox tlačí plně autonomní taxislužbu v jasně ohraničených oblastech s důrazem na bezpečnostní statistiky a postupnou expanzi. Tesla se snaží k autonomii dorůst přes spotřebitelská auta a softwarové aktualizace. Trh se zároveň postupně čistí a ukazují se silní hráči, což můžeme vidět i na příkladu Applu.
Autorka je analytička Investago
Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz