V roce 2023 byla Čína největším dodavatelem aut do Mexika s exporty v hodnotě skoro 100 miliard korun

V roce 2023 byla Čína největším dodavatelem aut do Mexika s exporty v hodnotě skoro 100 miliard korun

Shutterstock.com

Boj o dominanci

Čína zaplavuje Latinskou Ameriku svými elektroauty. Evropa jen zděšeně přihlíží

Latinská Amerika se stává novým centrem čínských výrobců elektromobilů. Firmy jako BYD či Great Wall investují miliardy a přizpůsobují vozy místním podmínkám.

Tomáš Tománek

Čínští výrobci elektromobilů, jako jsou BYD, Great Wall či Chery, rychle rozšiřují svou výrobu v Brazílii a Mexiku s cílem získat dominantní postavení na latinskoamerickém trhu. Brazílie podporuje domácí produkci a čínské firmy se přizpůsobují – vyrábějí například hybridy na bázi etanolu, aby splnily místní palivové normy.

Přestože obchodní válka zvyšuje nejistotu ohledně přesunu výroby blíže k USA, čínští výrobci upevňují svou pozici na dvou největších automobilových trzích Latinské Ameriky.

Čínský průmysl elektromobilů v posledních letech prudce posílil díky státní podpoře, dotacím a snadnému přístupu ke komponentům. Podle odhadů by se podíl čínských automobilek na světových prodejích mohl do roku 2030 zvýšit na 30 procent, oproti 21 procentům v roce 2024. Velkou výhodou Číny je i kontrola dodavatelského řetězce – od lithia až po baterie a polovodiče.

Mezi nejvýznamnější hráče patří společnost BYD (Build Your Dreams), která se díky technologickým inovacím stala jedním z hlavních konkurentů Tesly.

BYD slibuje dobíjení baterie během pěti minut, což je srovnatelné s tankováním benzínu, a nabízí dojezdy podobné prémiovým evropským a americkým elektromobilům, avšak za nižší cenu.

Velkou expanzi do Brazílie zahájila také společnost Great Wall Motor, která převzala bývalý závod Mercedes-Benz v městě Iracemápolis nedaleko São Paula. BYD obsadilo bývalou továrnu Fordu a automobilka Chery spojila síly s brazilskou firmou Caoa ve státě Goiás.

Podle Natalie Unterstellové z institutu Talanoa jde o historický moment: „Poprvé po desetiletích vidíme reálnou výzvu dominanci amerických a evropských značek – a to nejen v tržním podílu, ale i ve směru, kterým se bude ubírat budoucnost mobility.“

Brazílie je šestým největším automobilovým trhem světa. Vláda se snaží přilákat čínské výrobce, aby země nebyla odkázána jen na dovoz elektromobilů.

Zavádí proto cla na vozy vyrobené mimo zemi a podporuje lokální výrobu. Tento krok zasáhl tradiční hráče z Asie, Evropy i USA, kteří dlouhá léta brazilský trh ovládali. Kritici ale obviňují čínské automobilky z příliš levných cen a z toho, že vozy montují z komponent dovážených přímo z Číny, místo aby více využívaly regionální dodavatele.

Pro přizpůsobení místnímu trhu vyrábějí čínské firmy v Brazílii hybridy kombinující baterie a palivo na bázi etanolu z cukrové třtiny. Tento přístup využívá dlouhou tradici brazilského etanolového průmyslu a zároveň odpovídá vládním předpisům pro benzínové směsi.

„Musíme vyrábět to, co zákazníci chtějí – špičkovou technologii za dostupnou cenu,“ uvedl Marcio Renato Alfonso, ředitel výzkumu a vývoje Great Wall v Brazílii.

Velký zájem mají čínské automobilky i o Mexiko, které je tradičním automobilovým centrem. Přestože obchodní válka mezi USA, Čínou a Mexikem zvyšuje nejistotu ohledně přesunu výroby blíže k USA, čínské firmy posilují svou pozici na místním trhu. V roce 2023 byla Čína největším dodavatelem aut do Mexika s exporty v hodnotě 4,6 miliardy dolarů (96,3 miliardy korun).

BYD tehdy oznámilo plán na stavbu továrny s kapacitou 150 tisíc vozů ročně a s vytvořením 10 tisíc pracovních míst. Letos v červenci ale firma kvůli obchodní nejistotě projekt pozastavila.

Přesto je Mexiko pro čínské výrobce atraktivní – kromě velkého domácího trhu nabízí i přístup na trhy USA a Kanady díky dohodě USMCA.

Zatímco budoucnost přesunu výroby blíže k USA je nejasná, posilování pozic v Brazílii a Mexiku dává čínským automobilkám pevnou půdu pod nohama.

Díky agresivní cenové politice a technologickým inovacím se stávají stále vážnější konkurencí zavedeným značkám z Evropy, Asie i Ameriky. Latinská Amerika se tak rychle mění v klíčové bojiště o globální dominanci na trhu elektromobilů.