Sam Altman, OpenAI
Shutterstock.com
Verdikt, který otřásl hudebním průmyslem: ChatGPT v Německu porušil autorská práva
Mnichovský zemský soud rozhodl, že ChatGPT porušil německé autorské právo, když „se učil“ na textech hitů nejprodávanějších hudebníků. Žalobu podala GEMA – kolektivní správce práv zhruba 100 000 skladatelů, textařů a vydavatelů – s tím, že chráněné texty písní byly využity bez svolení. Rozhodnutí není pravomocné a OpenAI se může odvolat, přesto jej zástupci tvůrčího průmyslu popisují jako průlomové.
šéfredaktor
Spor se opíral o devět známých německých písní, které měly pomoci „brousit“ jazykové schopnosti modelu. Mezi nimi zazněla Grönemeyerova satira maskulinity Männer (1984) i masový hit Helene Fischer Atemlos Durch die Nacht, neoficiální hymna německého týmu z fotbalového mistrovství světa 2014. Soud nařídil OpenAI uhradit neupřesněné odškodné. „Doufáme nyní v jednání s OpenAI o kompenzaci pro nositele práv,“ uvedl právní poradce GEMA Kai Welp.
„Internet není samoobsluha“ vs. „omezená sada textů“
OpenAI hájila přístup tvrzením, že modely neukládají jednotlivé skladby, ale absorbují rozsáhlé veřejně dostupné datasety a odpovědi vznikají až na základě uživatelských podnětů – a tedy by odpovědnost měla nést uživatel. Soud tuto argumentaci odmítl. GEMA rozhodnutí označila za „první průlomové AI rozhodnutí v Evropě“ s dopadem i na další druhy tvorby. „Internet není samoobsluha a lidské tvůrčí výkony nejsou volně přístupné šablony,“ zdůraznil šéf GEMA Tobias Holzmüller. „I provozovatelé nástrojů AI, jako je ChatGPT, se musí řídit autorským právem. Dnes jsme úspěšně bránili obživu hudebních tvůrců.“ Podle advokátní kanceláře Raue verdikt „vytváří právní jistotu pro autory, hudební vydavatele a platformy napříč Evropou“ a vysílá „jasný signál globálnímu technologickému průmyslu“.
OpenAI zůstává v protiútoku a zvažuje další postup. „S rozhodnutím nesouhlasíme a zvažujeme další kroky,“ uvedla společnost se sídlem v San Francisku, jejížmi zakladateli jsou mimo jiné Sam Altman a Elon Musk. Podle firmy se rozsudek týká „omezené sady textů písní“ a „nemá dopad na miliony lidí, firem a vývojářů v Německu, kteří naši technologii denně používají“. Zároveň dodala: „Respektujeme práva autorů a vlastníků obsahu a vedeme po celém světě konstruktivní rozhovory s mnoha organizacemi, aby z možností této technologie mohli těžit i oni.“ Německý svaz novinářů verdikt přivítal jako „milník“ pro autorské právo.